فهرست

نمایی از استان

 

 

 

 طايفۀ چيتابی

 

چتابيها در كتاب جمعيت و شناسنامۀ ايلات كهگلويه جزء طوايف متفرقه و وابسته به  طايفۀ كی گيوی بوراحمد سفلی به شمار آمده اند . در حال حاضر مركز اصلی آنها روستای چيتاب است .

می گورند چيتابی ها ، اصلاً بختياری بوده اند و در اثر اختلافات داخلی به بويراحمد مهاجرت كرده اند و از خدامراد ،بمونعلی و مشهدی نامی ، زمين خريده اند . دو خانوار چيتابی در نورآباد ممسنی ، دو خانوار در شامبراكان بويراحمد گرمسير ، دو خانوار در روستای ساران و شش خانوار در نقاره خانه بويراحمد سفلی سكونت دارند.

می گويند عده ای از چيتابی ها  در " محلۀ لرهای اصفهان زندگی می كنند.

برخی طوايف سارانی ، صالحانی ، باشرانی و چيتابی را رو هم طافۀ عباسی می نامند.

 

Comments  

 
#1 Guest 2014-06-17 14:32
صرفاجهت اطلاع:چیتابیها مهاجر هستندو به دلیل وصلت با صالحانیها در انجاسکونت گزیدند
 
 
#2 کی گیوی 2015-01-29 22:02
فعلا ک ایشا جز چیتویت...
 
 
#3 مسلم 2015-09-29 22:20
زنده باد چیتاب .....
 
 
#4 چیتاببچ 2015-12-20 20:34
چیتابیها مردمی ریشه دار وبا اصالت بوده وهستند وطبق سنگ نبشته قبور بیش از پانصدسال سابقه سکونت دراین روستا که هم اکنون شهر ومرکز بخش کبگیان میباشد دارندوقبل ازاین خانواده کی سلیمانی دراین روستا بودندوهم اکنون خانواده بزرگی هستند هیچ نسبتی5 نسبی باقاید گیوی ها ندارند وطایفه چیتاب صالحان ساران .بیاره وباشرونیها جز طایفه عباسی هستند وعلت نامگذاری حضورشاه عباس دراین دیار بوده وچون مشاهده کرد که این طایفه خیلی زحمت کش درامر کارکشاورزی ودامداری هستند موردتوجه شاه عباس قرار گرفتندومشاهده کرد مردمی مفت خور نیستند به طایفه عباسی مشهور شدند که هم اکنون دراکثرنقاط ایران پراکنده هستند
 
 
#5 ........... 2015-12-21 15:23
زن وصالحونیل نگرفتیم بلکه به انها زن دادیم انهم به خاطر داشتن قماش وتمکن مالی که داشتند خواستیم که اموال وامکانات انهار تصاحب کنیمy
 
 
#6 ........... 2015-12-21 15:26
مرحوم حاج نصیب الله گفت بوم کمیته امداد چیتویل بی6
 
 
#7 ناشناس 2015-12-22 09:49
باعث تاسف است در برهه ای از زمان که همگان بشتر از انچه وجود داشته اند خود رادر فضاهای مجازی مطرح مینمایند ولی مردم با اصالت وریشه دار چیتاب شوخی های محفلی خود را در دید عموم به نمایش میگذارند
 
 
#8 ........... 2015-12-24 17:05
طایفه صالحان طایفه بزرگ وبا اصالتند افراد سرشناس ونترس وشجاع داشته ودارند زیر بار زور نمیرفتند ودرسراسر بیراحما پراکنده اند وسوابق سکونت ایشان بیش از دیگر طوایف است وعلت مهاجرت به دیگرنقاط رهایی ازجور ظالمین منطقه بوده وانهایی که مهاجرت کرده اند درهرجا که هستند بردیگر طایفه وایل ان منطقه سرند وبزرگ منش هستند.
 
 
#9 fardin 2016-04-15 18:22
چیتاب فقط مشهدی غلام حسین چرخ انداز
 
 
#10 فلاح 2016-05-14 19:57
چیتابی یعنی غیرت یعنی مهمانواز. شجاعت. شهامت.درهر اداره وسازمان ونهادی باشند ارباب رجوع ازانهارضایت دارند مشکل گشا دلسوز باصداقت. باتعصب.خصلتها درفرد فرد چیتابی ناب وجود دارد.
 
 
#11 محمدرضا 2016-09-17 22:41
صالحانی ها طایفه ای با اصالت ودارای قدمتی تاریخی می باشن مالکان و تحصیل کرده گان.کهگیلویه اکثرا صالحانی هستنکه از انها می توان به خانواده‌های بزگی چون آرام جاودان و ارانپور و بهرمند نام برد البته چیتاب وصالحان مردمانی باغیرت و با اصالت هستن
 
 
#12 علی 2017-02-06 21:16
درود برطایفه بزرگ عباسی شامل ساران.چیتاب.باشرانیها ندهمه اینها ریشه اصلی ایل تاریخی وبزرگ نویی هستند.زمانی درجنوب کشور حرف اول را میزدند.البته تازمان محمدشفیع خان نویی.وچیتابیها هیچ ربطی به کی گیویها ندارند ونویسنده محترم خواهشا اصلاح بفرمایند
 
 
#13 ایل مرد چیتاب 2017-02-13 22:55
زنده باد چیتاب
زنده باد بزرگ مردان و دلیرمردان چیتاب
چیتاب مهد شهد و شهامت
 
 
#14 Guest 2017-03-09 21:52
به اطلاع دوستان میرسانم که چیتابیها (تیره ملاموسی موسی پور که بعضی ازنوادگانش درشامبراکان ساکنن) خواهرزاده بزرگترین شیرمرد ایل بویراحمد آقامحمدتقی خوبانی بابکانی بزرگمرد ایل آقایی می باشند ک سران طوایف بویراحمد ازجمله کی حبیب بهادرتامرادی وعبداله خان ضرغام پوروناصرخان طاهری و.... ازجمله خواهرزادگان ایشان بوده اند
 
 
#15 همتی 2017-06-15 07:08
سلام وعرض ادب.جاداردازبزرگ مردحاج عبدال موحدی درچیتاب یادکنیم.
 
 
#16 چیتابی 2017-06-16 07:49
سلام خدمت چیتابیای عزیز.جاداردازحاج عبدال موحدی بزرگ مرداجتماعی چیتاب نام برده شود.
 
 
#17 چیتابی 2017-06-17 07:28
درودمیفرستم به مردم چیتاب
 
 
#18 Guest 2017-09-08 10:28
سلام.غلط املایی زیاد داره لطفا تصحیح کنید متن را تا مردم استباه نخونند
 
 
#19 فلاح 2017-09-11 11:04
هیچکدام ازساکنین فعلی چیتاب صاحبان سرزمینی ان نبودند ونیستند طبق نقل قولها ساکنین فعلی چیتاب اصلا از ایل بختیاری بودند که بنا به دلایل نامعلوم به این سرزمین کوچ کرده وساکن گردیده اند.بعضی علت کوچ انرا هم درگیری خونین درچهارمحال دانسته اند به هرجهت ساکنین قبلی چیتاب که دراصفهان ساکن گردیده وظاهرا هم بعلت درگیری بوده هیچ نسبت سببی ونسبی با ساکنین فعلی ندارند ساکنین فعلی از سه تش تشکیل شده کل. کربلاییحاجی محمد وکاگنجعلی وکی سلیمان میباشد.البته خانوادهای کامحمدصادقی.کاعلیمتی وسادات وتعدادی سلمانی نیز دراین روستا ساکن هستند که سابقه حضورطولانی دراین منطقه راندارند وبه قولی تفرقه هستند
 
 
#20 فلاح 2017-09-11 13:42
با سلام وعرض ادب واحترام محضر کلیه بینندگان عزیز طبق تحقیقات ونقل قولها ساکنان قبلی چیتاب در منطقه تیورگس وتلخاب وبهزادی وده بالایی وده دومن که قدمگاه یا امام زاده چناری بوده سکونت داشتند هیچ تاریخ مشخصی جز سفاله های کوزه شکسته که به شکل زیبایی ساخته شده ورنگ امیزی شده ازانها اثار دیگری موجود نیست البته درطول سالهای گذشته اشیا زیرخاکی ازقبیل سکه وشمشیر ونیزه وتیرهای فلزی پیکاندار ومجسمه های ازجنس طلا ونقره وغیره توسط دستگاههای فلزیاب توسط افراد سودجو کشف وبه تاراج رفته البته بنا به نقل قول کندن زمین وایجاد حفره های فراوان دراین مناطق ناشی ازحقیقت بودن مسئله است.البته وظیفه باستان شناسان است که با تحقیق ومطالعه بر روی این سفاله وحتی استخوانهای موجود درقبور این منطقه قدمت سکونت ساکنین قبلی این سرزمین راتعیین کنند وما هیچ اطلاعات جامع وکاملی نداریم بنا به نقل قول تعدادی ازساکنان قبلی روستای چیتاب که در دره تیورگس سکونت داشتند هم اکنو ن درمحله ای به نام محله چیتابیها زندگی میکنند ودرصدسال پیش یکی ازساکنان فعلی شهر چیتاب به نام ملا سهراب چیتابی به اصفهان رفته وبه این محله رفته وازاوسئوال کردند که رودخانه تیورگس هنوز. اب داره ؟ چقدرحقیقت داشته باشی الله اعلم.رودخانه درتیورگس که وجود ندارد هیچ حتی براثر خشکسالی سالهای اخیر تما چشمه ها خشک وکم اب وتمام درختان ثمری ان که اکثرا متعلق به همان زمان هستند خشک وازبین رفته اند وبه جزچند گلابی وانگور وانجیر به جای نمانده است. اما ساکنین فعلی چیتاب شاید بیش ازسیصد سال پیش از چهارمحال بختیاری بعلت درگیری وقتل وجرح کوچ کرده ودراین منطقه ساکن شدند وبه کشاورزی ودامداری پرداختند وهیچ نسبتی چه سببی یانسبی باساکنان گذشته این دیارنداشته وندارند.البته مرحوم زهرا تمام دختر الله بخش ویاعلیبخش تنها ازبازماندگان ساکنان بعد ازچیتابیهای اصفهان بوده که چیتابیها فعلی البته بزرگان وریش سفیدان انهارابه یاد داشتند که الان هم هیچکدام درحیاط نیستند ومرحوم زهرا زن مرحوم کا علیکرم وبعداز کا علیکرکم به عقدبرادر علی کرم مرحوم کاخلیفه درامده که هم اکنون فرزندان ونوادگانی از ایشان درچیتاب فعلی وجود دارد. البته این نسلی که برایتان عرض کردم معاصر بزرگان وریش سفیدان دویست سال پیش چیتاب بوده. وساکنین فعلی چیتاب ازچند تش وتیره تشکیل شده 1کل حاجی محمدی2 کاگنجعلی که اینها ازچهار محال اومدند 3تیره کی سلیمانی که اطلاعات دقیق دراین خصوص ناقص است4 تیره کی حیب الله ظاهرا نیز مشخص نیست کی وازکجا امده اند. وتیره سادات وسلمانی وکاعلیمتی که ظاهر کا علیمتیها طبق گفته خودشان ازکییل چهارده تی ولی به احتمال زیاد ازاولاد سیدی به نام ملکی که هم اکنون زمینهایی به همین نام متعلق به همین تیره است وجود دارد. وتیره دیگر کامحمدصادقی که باز درزمینه معمار وساخت ساختمان وبنایی ودیگر زمینه ها تبحر داشتند وازبهبهان به این روستا امده وساکن شدند.