فهرست

نمایی از استان

 

 

 

طايفۀ  برايی

 

اين طايفه از بقايای يكی از ايلات قديم كهگيلويه به نام برايی بوده و تا زمان محمد علی خان برايی در بويراحمد سردسير سفلی دارای قدرت بوده اند ، قرنها است كه قدرت خود را به عنوان يك ايل از دست داده  و در ايل بويراحمد سفلی تحليل رفته اند ، طوايف بازمانده از ايل برايی  ، در حال حاضر روستاهای " تمنك " ، " برایی " ، " تنگ رواق " ، " آب زالو " ، و " آب گرمك " بويراحمد سفلی سكونت دارند ، ساكنان آب زالو و آب گرمك جزء وابستگان به طايفۀ كی گيوی و ساكنان تمنك و برایی و تنگ رواق جزء وابستگان به طايفۀ تامرادی به حساب می آيند . چند خانوار برایی در " فتح " باشت ساكنند.عده ای از طايفه برایی به دلايلی  اقدام به مهاجرت به دهدشت ، نقارخانه ، دوروهان ، فيض آباد كوشكی بخش لردگان و مناطق ديگر از چهامحال بختياری نموده اند.

از بزرگان اين طايفه می توان به : كا فريدون ايلخانی پور ، حاج محمد دانش آموز ، كاعوض ، سليمان و محمد علی برایی اشاره كرد.

 

Comments  

 
#1 sss 2014-04-08 06:20
این نوشته ها از کتاب سراسر دروغ رجال بویراحمد است.چرا از نوادگان محمدعلی خان برایی اسم نبرده اید...حاج محمد دانش آموز برایی نمی باشد.ایشان از نوادگان امامزاده حسین(باباحاجی) منتسب به امام موسی کاطم می باشد.اصلاح نمایید
 
 
#2 خورشید 2014-04-08 20:51
نوادگان محمدعلی خان برایی چه کسانی هستند؟
 
 
#3 بنستان 2014-07-15 08:59
با سلام
نوادگان محمد علي خان برايي ساكن در روستاي همجوار ما تنگ رواق مي باشند. به آنها خانواده مح عليخاني مي گويند. مرحوم مشدي قدملي ابراهيمي و وفرزندان ايشان كه داراي فاميلي دانشفر نيز مي باشند از فرزندان ايشان مي باشند وارثان محمدعلي خان مي باشند كه ساكن ياسوج مي باشند.يك قباله نامه قديمي خريد بويراحمد نيز دارند من عكسش را در خانواده مشدي قدملي ديده ام كه خيلي قديمي است
 
 
#4 يك تمنكي 2014-07-22 11:32
به نظرم كسي كه نوشته حاج محمد دانش آموز برايي نمي باشد قصدش فقط اختلاف و تفرقه بوده كه اين نظر را نوشته. بزرگ ايل برايي در حال حاضر فرهنگي فرهيخته حاج محمد دانش آموز مي باشد. نوادگان محمد علي خان هم كه در نظرات از آنها اسم برده شده كلا دوست ندارند اسمي از شان جايي برده شود و بيشتر در گمنامي و به كتاب خواندن مشغولند تا خاني
 
 
#5 آبگرمک.. 2014-12-17 08:55
اطلاعات سایتت عالیه ولی خواهشا این طراحیش رو یه خورده تغییر بدین و اشتراک هم برای هر متن بزارم تا ما بتونیم به اشتراک بزارم...20
 
 
#6 برايي 2015-04-21 15:14
ايل برايي و خوانين ان محمدعلي خان برايي بزرگترين ايل و با پيشسنه ترين ايل در استان كهگيلويه بويراحمد مي باشد. اميدوار است اين سايت مطالب را به صورت واقع تر بنويسد
 
 
#7 برایی 2015-04-22 08:24
منطقه شمبراکان و ارو چند خانوار برایی از قدیمالیام ساکن هستن
 
 
#8 برايي 2015-04-23 14:58
ما حدود 5 خانوار برايي در شامبراكان ساكن مي باشيم. خواهشمند است در مطلبي كه گفته شده روستاي شامبراكان را بنويسيد
 
 
#9 محمدعبادی نسب 2015-04-30 22:36
مو کر شیر بری دلیر مالم
سی برنو بلند خهش دس مو بلالم
ار کسی گپ زور بگه خینش حلاله
تا نابودش نکنم جر من ماله
بچیل ایل بری همشو خوبن
سی هر کاری پایین بیستن و توپن
همشو گوش ایکنن حرف دی وبو
وکولشو قطار دو رو ودسشو برنو

تقدیم به همه ی دلیر مردان برایی
 
 
#10 محمدعبادی نسب 2015-04-30 22:45
ایل برایی همه با هم برادرند و هیچ یک از دیگری برتری ندارد
آقایsssاقای دانش اموز یک برایی و از نوادگان جد بنده محمد علی خان برایی میباشند هر چند جد ایشان امامزاده باباحاجی میباشد ولی از ایل برایی هستند.


ایل بری ایل گرون مردش غرونه
یچیشو خش برنودن چیش خش پرونن

با تشکر(م.ع)
 
 
#11 ابگرمك 2015-05-22 19:19
خواخشمند است مطالب درباره طوايف را به صورت وسيع تر بنوييسيد درباره طوايف..هر چه نوشتيه ايد همان مطالب كتابهاي تاريخي چاپ شده است
 
 
#12 رواق 2015-05-28 15:31
درود بر اولين معلم برايي...حاج محمد دانش اموز
 
 
#13 برايي 2015-07-31 08:50
وارثان اصلي طايفه برائي مرحوم كربلايي قدمعلي ابراهيمي مهرو فرزندان بزرگوار ايشان من جمله حاج محمدقلي دانشفر هستند كه از بزرگواري ايشان همين را بس كه كارگشاي بسياري از خانواده هاي ايل برايي هستند در همه زمينه ها و خانواده هاي بسياري از ايل برايي دارند از ايشان حساب ميبرند در حال حاضر.حتما دوستان فكرميكنند كه من هم از ايشان بهره اي برده ام و يا .... . خدا گواه است اصلا به ايشان نه وابستگي دارم نه ... .فقط دوست دارم همه هم طايفه اي ها و دوستان حرف عادلانه بزنند و حق را زير پا نگذارند.حاج دانش اموز انسان بزرگيست و به عنوان يك معلم قديمي فقط نامي دارند و الا خيري از ايشان به كسي نرسيده تاحالا.
 
 
#14 حسین 2015-08-08 21:08
اقای پرندوار باسلام
شما در نحوه نشر مطالب در سایت هم پارتی بازی میکنید.
 
 
#15 محمد 2015-08-17 09:58
خواهشمند است اطلاعات بیشتری از طایفه برایی و پیشینه ان در اختیار خوانندگان وبلاگ قرار بدهید.
 
 
#16 محمد 2015-08-19 19:23
اصلی آرین طائفه برایی ها ک آب زالو و آبگرمک و تمنک هستند دارای اصالت ایلیاتی هستند ک بزرگان طايفه برايي ها دران هستند.حاج فریدون و کا سلیمان بزرگان خانواده کا قلندر و کا عوض بزرگ خانواده کا درویش و کا محمدعلی بزرگ خانواده کا محمدعلی هستند.ک اینها بزرگان طائفه برایی هستند و حاج دانش آموز و خانواده دانش آموز ک از بختیاری ها وارد خانواده برایی شده اند و اصالت آنها ب اوایل برایی ها برنمی گردد.
و دوست عزیزی ک درمورد خانواده ابراهیمی نوشته اند وخود چون از خانواده برایی هستتم ابراهیمی ها بزرگی در خانواده برایی ندارند
 
 
#17 پاسخ به محمد 2015-08-24 04:02
در پاسخ به محمد
ایا شما میتوانید اثبات کنید که برایی هستید؟
 
 
#18 ابراهيمي 2015-08-25 14:37
در جواب اصلي ارين و محمد اقا لطف كنيد بر اساس احساسات و كم اطلاعي در خصوص ايل قديمي برايي اظهار نظر نكنيد حرف شماها بوي تفرقه و فتنه انگيزي مي دهد دامن زدن به تعصبات خشك و بي محتوا باعث تحريف در تاريخ مي شود در شرايط كنوني كه هر كس در صدد ارج گذاشتن شجره خود بر ديگري است كه اين حركات بر گرفته از دوران جاهليت است مزيد اطلاع به چند نكته جهت اگاهي بسنده مي شود:
-اولين@ ايلات مستقر در استان ايلات برايي و نويي بوده اند
-بر اثر درگيري خانواده زنديه و قاجاريه كه يكي لر و ديگري ترك بوده اند اين ايلات قرباني سياست كاذبانه انها گشتند و پس از كشت و كشتارها در نقاط مختلف ايران كوچ داده شدند.وتار مار گشتند
- انچه از نوشته مورخين اقتباس مي شود اصالتا" پيشوند رئيس داشته اند رئيس صالح و رئس محمد صالح
- محمد علي خان برايي و بهزاد خان برايي- محمد برايي- ابوتراب برايي- محمد حسين برايي - علي خون رودشتي- رئيس عبد اله دنايي- رئيس مراد كره ايئ- رئيس گنجعلي درايي از بزرگان ايلات برايي - رودشتي - كره اي- و دنايي بوده اند. احمد برايي از بزرگان نسل بعد به دشمن زياري رفت درويش علي جون و درويش محمد علي كه از خادمان امام زاده حسين مشهور به باباحاجي از نسلهاي متعاقب بوده اند قلعه محمدقلي از نوادگان محمد علي خان برايي واقع در چناربرم كنوني از ديگر اثار و قدمت دورانهاي گذشته بو ده است - دهها شخصيت گمنام ديگردر اين ايلات صاحب نام و نشان بوده اند كه تاريخ منعكس بر روي سنگ هاي قبور قديمي حاكي از قدمت تاريخي اين ايلات بوده است از قاجاريه به بعد شاهد حضور كي ملك ساكن در باغ ملك در منطقه بويراحمد بوده ايم.و كي ملكي كه در گدار تختي بهمئي بنام كي ملك اول از وي نام برده مي شود صحت ندارد و منطبق با تاريخ نيست و از پير احمد نام برده مي شود أثار تاريخي و باغات تنگ برايي شبليز حكايت از رونق و استيلاي ايل برايي و ديكر طوايف در زمان هاي گذشته دارد وصدها رويداد تاريخي ديگر :D كه در اين سطور نمي گنجد.
 
 
#19 حسین 2015-08-26 07:39
کسی که اصل و نسبش برایی است دست به ماشه نمی برد چون مردمان ارام و اصالت داری میباشند.
 
 
#20 مهر 2015-08-27 17:52
مردماني از طوايف :
- برايي : جمعيت عمده مردم طايفه برايي در نقاط تمنك ' ده برايي، تنگ رواق ' شترخون ؛ دم شبليز' و خانواري چند در فيض اباد جانكي، دروهان ' نقاره خانه و روستاي أبگرمك و أبزالو و در فتح باشت؛ شامبراكان، مهد دهدشت، ياسوج ، خرامه فارس ، مرو دشت ، اصفهان و كرمان سكونت دارند .
و مردم طوايف هم عصر انان غالب جمعيت طايفه رودشتي در روستاي ( لما عليا و سفلي و لما كان "گويم و دو كوهك فارس مستقرند
- جمعيت اصلي طايفه دنايي در ده دنا( خونگاه) و سر تنگ رواق سكونت دارند و طوايف كره اي و دو رايي در مجموعه روستاهاي كره و دو راه سادات محمودي در بويراحمد سفلي استقرار دارند و درمجموع جمعيت زيادي از طوايف نامبرده در نقاط مختلف ايران پراكنده اند و اين پراكندگي از سياست ها و اختلافات
حكام زنديه وقاجاريه و حكومتهاي ملوك الطوايفي ناشي مي گردد كه در تاريخ گذشته از ان ياد شده
است .
 
 
#21 Guest 2015-08-27 19:04
فرهنگيان باسابقه برايي
اولين مكتب دار قديمي مرحوم - ملا اغاجان أييًن پرست
- حاج محمد دانش اموز
- مرحوم هومان ايلخاني پور
- حاج محمد حسين ايلخاني پور
- اسكندر درست
- حاج محمد قلي دانشفر
- عبد اله دانش أموز
- حاج فرود دانش اموز
- اسد اله ستوده
- امين اله خردمند اصل
- حاج وليمو أزادي برايي - رودشتي
- محمد اقليمي
 
 
#22 محسن 2015-08-27 19:51
ادامه قبل فرهنگيان باسابقه برايي ها:
- مندني دانش اموز
- موسي تيموري اصل
- عبدالصالح رضازاده
- حيدر قلي حميد زاده
- برزو درست
- مصطفي محسني
- عشق اله دژأگاه٤
- محمدقلي پياب
- علي پناه پويا
در صفحات اتي به فارغ التحصيلان و كارمندان برايي كه غالبا" در سوح مديريتي منشاء خدمات ارزنده اي در جامعه بوده اند پرداخته مي شود٠
 
 
#23 Guest 2015-08-27 20:46
تقسيم بندي خانواده ها در طايفه برايي:
- اولاد محمدعلي خاني: شامل القاب ابراهيمي مهر- دانشفر
- اولاد بهزاد خاني (ملاعليميرزا)با القاب ستوده نيا - محسني- توسلي - ميرزايي - محموديان - ابراهيمي مشهور به خانواده ملا عرب
- اولاد (ملا موسي رضا)- خانواده رئيس علي باز شامل خانواده هاي شهباز- علي ناز - خونباز- جومباز- علي محمد با القاب درج در- خردمند- درج- درخور- ابراهيمي- ازاديان - رضازاده- حميد زاده- حنيف نژاد- تيموري- درسته
- اولاد ملا عليرضا وملا بريم و خليل با القب رضايي ها در كوخدان سي سخت
- اولاد رئيس ها: با القاب ايلخاني پور - درست - پياب - داوري وستوده- ......
- اولاد درويش محمد علي با القاب دانش اموز و رياضي و آذري و.......
- اولاد امشه با القاب پويان- ابراهيمي زاده و عبادي و.....
خانوادهاي درون طايفه اي امثال سميرمي ها - ميلاسيها- رودشتي ها - دشمن زياري ها ، باملكي ها- تامرادي ها- سادات محمودي، بختياريها و در مجموع ايلات سردسيري وگرمسيري داخل و خارج از استان كهگيلويه و بويراحمد از قديم الايام وابستگي سببي و نسبي با طايفه برايي داشته اند و ضمن وحدت ايلي و عشيره اي خودهمواره با برادري و روابط مسالمت اميز در كنار هم زندگي كرده اند.
 
 
#24 مهر 2015-08-28 04:59
مطاب بر گرفته از كتاب حامد اكبري در خصوص طايفه برايي ناقص و تحريف و مطابق با واقعيت نيست به ايشان در خصوص درجم موارد خلاف حقيقت مكتوبا" تذكر داده شد ولي تاكنون كتاب خود را اصلاح نكرده است و منبعي شده براي نسل هاي اينده با ابهامات فراوان ضمنا" مطلب مندرج در قسمت نظرات اشخاص با واقعيت نزديكتر است
 
 
#25 Guest 2015-08-28 06:54
واقعا اطلاعات مفیدی بود در بخش نظرات.تا الان نمیدانستم. اگر اطلتعات واقعی باشد اگاهتر میشویم
 
 
#26 مهر 2015-08-28 11:40
ييلاق طايفه برايي و ديگر طوايف همجوار امثال رودشتي ها در گذشته مناطق . شبليز- سهيلان( دره ميشون و چشمه گلي )گشيز و پيون ، دره خهلل ، 'چالل رزگه ، ورد محمد تقي ،تنگ ارزن ، بابا حاجي و تنگ سيب ' باي گر دنه گردنگه ، او سوره گه، تنگ برايي ،گردنه ميمند ، چشمه ريزك دنا ، پل أوه و أسونه ميش ' ، بري ره و قشلاق انها روستاي تمنك ' ده برايي و تنگ رواق و شترخون و پس تاوه بوده است كه غالبا" اسكان و تخت قاپو شده اند و٠مسير مالرو ييلاق و قشلاق غالبا" ازطريق تنك برايي 'خرتر ، كوه زن و مرد ، جاجو، تنگ وندر و كيمه ( كهسه) بوده است.به رسم امانت نقاط يادشده با همان اسم و اصطلاح مرسوم محلي ذكر شده است .
 
 
#27 مهر 2015-08-29 09:15
شكست ما ز زند بود ز قاجار. كه جدم بو د ز اول ايلخاني.
( زبان حال محاكمه محمد علي خان برايي درزندان كريم خاني شيراز فارس)
اشعار ان زمان مقدار كمي در دسترس است در فرصت مناسب ارايه مي شود
مربوط به وقايع تاريخي زمان ابراهيم خان كلانتر و جهانباني و اقامحمد خان از ايل قجر و لطفعلي خان زند در دركيري منطقه سميرم پشت كو دنا و حمايت سربازان بويري
بخش مهمي از كتاب خواجه تاجدار اثر : ژانگور فرانسوي) به اين وقايع پرداخته است
 
 
#28 مهر 2015-09-05 11:26
ادامه طايفه برايي شترخون
تيره ملاجونبحش وراث انها- رئس محمد كاظم ىزدانبخش- رئس محمد حسين جهانگير- امراله و اله رضا و خلليفه دارا لقب داشته اند ادامه دارد.........
 
 
#29 Guest 2015-09-06 06:43
[quote name="Guest"]تقسيم بندي خانواده ها در طايفه برايي:
- اولاد محمدعلي خاني: شامل القاب ابراهيمي مهر- دانشفر
- اولاد بهزاد خاني (ملاعليميرزا)با القاب ستوده نيا - محسني- توسلي - ميرزايي - محموديان - ابراهيمي مشهور به خانواده ملا عرب
- اولاد (ملا موسي رضا)- خانواده رئيس علي باز شامل خانواده هاي شهباز- علي ناز - خونباز- جومباز- علي محمد با القاب درج در- خردمند- درج- درخور- ابراهيمي- ازاديان - رضازاده- حميد زاده- حنيف نژاد- تيموري- درسته
- اولاد ملا عليرضا وملا بريم و خليل با القب رضايي ها در كوخدان سي سخت
- اولاد رئيس ها: با القاب ايلخاني پور - درست - پياب - داوري وستوده- ......
- اولاد درويش محمد علي با القاب دانش اموز و رياضي و آذري و.......
- اولاد امشه با القاب پويان- ابراهيمي زاده و عبادي و.....
خانوادهاي درون طايفه اي امثال سميرمي ها - ميلاسيها- رودشتي ها - دشمن زياري ها ، باملكي ها- تامرادي ها- سادات محمودي، بختياريها و در مجموع ايلات سردسيري وگرمسيري داخل و خارج از استان كهگيلويه و بويراحمد از قديم الايام وابستگي سببي و نسبي با طايفه برايي داشته اند و ضمن وحدت ايلي و عشيره اي خودهمواره با برادري و روابط مسالمت اميز در كنار هم زندگي كرده اند.[/quot
این چند اولاد که اسم اوردین دارای ریشه و اصالت مشترک هستن یا چند نژاد مختلف بود ن که تشکیل اتحادیه یا ایل برایی داد ه بودند؟ اولاد رییس ها که اسم اوردین با رییس های پراکنده در بویراحمد هم ریشه هستن؟
 
 
#30 ابراهيمي مهر 2015-09-06 19:57
انچه در مورد تاريخ استان تاكنون نگارش شده غالبا" نقل و قول و بيشتر گفتار شفاهي بوده است براي نمونه نويسنده اي بنام اقاي محمودباور در تاليف خود ( كهگيلويه و ايلات ان ) در خصوص برايي ها تنها به اين جمله كوتاه اشاره نموده ( كه خوانين سابق بويراحمد از ايل برايي بوده اند) و به نظر مي رسد نامبرده به دليل حاكميت خوانين وقت اين أزادي قلم را نداشته است كه به تبيين اصالت موضوع بپردازد و حقيقت مطلب را اداء نمايد ولي در پاسخ به سوال مطروحه در ارتباط با تقسيم بندي خانواده ها در ايل برايي به استحضار سئوال كننده محترم مي رساند كه انچه از مستندات عادي كه از سنوات گذشته دردست است و مي توان به عنوان منبع مستند در نوشتجات وذكر وقايع تاريخي أتي مورد استناد قرار داد حاكي از اين نكته است كه ، اصالت برايي ها به رئيس محمد صالح پدر محمدعلي خان و بهزاد خان برايي بر مي گردد و تقسيم بندي ذكر شده هرچند ناقص و مستند قابل قبولي نيست و راوي تلاش دارد در فصل جداگانه اي صحت و سقم اين موضوع را مورد كنكاش قرارداده و براي دستيابي به حقايق بيشتر، مطالب منسجم تري ارايه نمايد اما مجموعه خانواده برايي نسل و شجره پيوسته اي داشته اند و بصورت اتحاديه اي نبوده است و رئيس شهلي خود يكي از بزرگان طايفه برايي منتسب به محمد علي خان وبرادرش بهزادخان ( سنه ششم شهر رجب ١٢٠٥ ) كه داراي اولاد متعدد بوده و از انسجام واحدي برخورار و از جانبي با ايل نويي قرابت داشته اند و معاصر بوده اند بعضي معتقدند كه اصالتا" ريشه براي ها و نويي ها يكي بوده بعد در اثر اختلافات ميان ايلي و سياست حكام زنديه و قاجاريه از هم پاشيده و پراكنده شده اند كه در حقيقت پرداختن به جزئيات اين موضوع در اين نظر خواهي از حوصله اين بحث خارج است و در همين حد به سوال مطروحه بسنده مي شود .اين زمان بگذار تا وقت دگر . اميد است تا حدودي پاسخ دوست عزيز را داده باشيم .
 
 
#31 دانشفر 2015-09-07 05:22
دنبال مطلب درپاسخ به قسمت دوم سئوال مربوط به شجره نامه. (رئيس ها )در استان كهگيلويه و بويراحمد نيز همان طور كه در قبل اشاره اي گذرا به أن شد، با تاسي از مطالعه و تفحص در منابع تاريخي و جغرافيايي ، بازماندگان رئيسهاي مستقر در بويراحمد پايين ( دمرود)از جمله بازماندگان فعلي طوايفي از ايل برايي ،رودشتي، كره اي ، دو راهي و دنايي كه در گذشته داراي رونق و اقتدار بوده اند باايلات امثال اغاجري و دهدشتي ( سادات رضا توفيقي ) وطوايف بادلوني ، جوزاري، شروني ، قايد گيوي ' باشروني هم عصر بوده اندرئيسهاي مناطق سي سخت ،،سروك ، سادات امام زاده علي ، كرايي ، بويراحمد (سر رود) و كهگيلويه وساير نقاط استان با رئيس هاي تنگستان مشهور به طايفه رئيس علي دلواري و رئيسهاي مستقر در استانهاي فارس ، بوشهر ، چهارمحال و بختياري ، لرستان وهمچنين اقليم كردستان و كرمانشاهان امثال رئيسهاي ايلات سنجابي ، گوران ، جاف ، كلهر و زنگنه با سايررئيسهاي متفرقه در داخل و مهاجرين خارج از كشور از گذشته دوراصالت و سر منشاء أن يكي بوده و اما اين پيوند به دليل سياست توسعه طلبانه ايلات قجري و زندي و سيطره هرچه بيشتر أنان بر ساير ايلات سرانجام باتوفيق خواجه تاجدار( أقا محمد خان قاجار) و كوبيدن و فرو پاشي و پراكندگي ايلات رقيب از جمله برايي ها و عناد و دشمني سران بعدي قاجار( جعفر خان زند و سرسختي ابراهيم خان كلانتر فارس ) ارتباطات رئيسها از هم گسيخته گرديدمتاسفانه به دليل كمبود منابع معتبر تاكنون تاريخ مدون و منسجمي جهت تنوير افكار عمومي به رشته تحرير در نيامده است. و أنچه در مورد تاريخ بويراحمد و گهگيلويه هم توسط محققين و نويسندگان علاقمند به اين مقولات تاريخي نگاشته شده هر چند داراي بار ارزشي مثبت و از زحمات اين عزيزان نمي كاهد ليكن به دليل كمبودمنابع قابل استناد نوشته أنان نيز دچار اين نقيصه بزرگ است از جانبي عمده مطالب جمع أوري شده توسط اين بزرگواران كه به صورت كتاب تدوين و تاليف وتوزيع شده ، غالبا"مربوط به اواخردوره پاياني حاكميت احمد شاه قاجار و پهلوي اول و دوم است كه من حيث المجموع تكراري و از انسجام وسبك و سياق ومنابع مستند قابل قبولي برخوردار نبوده است و محتويات اين كتب و مقالات، گفتمانهاي شفاهي و نقل و قول هاي سينه به سينه كه از گذشتگان و سالمندان بجا مانده بهره جسته اند كه رد پاي تعصبات جانبدارانه طايفه اي وقوم گرايي در اين نوشتجات به وضوح مشهود است كه نمي توان به عنوان منابع معتبر چندان به أن ها استناد جست و با اين وصف اين قبيل نوشتجات با پيوست نمودن عكس و تصوير افرادي در مقطع زماني خاص به صورت كتاب به جامعه استاني و كشوري همواره و پيوسته عرضه شده است . علي هذا براي دستيابي به اين مهم تحقيقات ميداني و دامنه دار وسيعتري بدون لحاظ تعصبات كور قبيله اي در خصوص شجره و سوابق ايلات قديمي و اقوام از جمله قوم (رئيس)را مي طلبد.
 
 
#32 Guest 2015-09-08 09:02
سپاس از لط شما عزیزان ابراهیمی مهر و دانشفر که چنین اطلاعات ارزنده ای در اختیار من گذاشتید
 
 
#33 علی رضا 2015-09-27 20:30
از ریش سفید و بزرگ طایفه برایی اقای خردمند نام ببرید
محمد شاه خردمند
 
 
#34 ادانش اموز 2015-09-28 17:02
جهت اطلاع عليرضا اگر دقت كرده باشي در تقسيم بندي اولاد از القاب افراد ياد شده است( خردمند) از اولاد رئيس جومباز نام برده شد جمعيت ٥هزار نفري را نمي شود در يك صفحه نوشت.
 
 
#35 Guest 2015-09-29 03:15
در جواب عليرضا لطفا" نظر جديدي داريد مستندا" به مطالب نوشته شده اضافه نماييد
 
 
#36 علی رضا 2015-09-29 21:45
Quoting Guest:
در جواب عليرضا لطفا" نظر جديدي داريد مستندا" به مطالب نوشته شده اضافه نماييد

مستندتر از این !!!!!
 
 
#37 مهر 2015-10-05 17:21
.

ای دریغا! آن گذرگاههای سخت ایل کو!
بارش باران و کوچ جمعی فامیل کو!
کو شجاعت کو به هم پیوستگی؟
کو نشانی زان همه همبستگی؟
تا که من افتم به یاد «ایل» و «مال»
می زند بر راه عقلم این سوال

مردمات ایلیاتی مرده اند
یا که «ایلم» را از اینجا برده اند

.
 
 
#38 دانشفرابراهيمي 2015-10-10 11:32
لطفعلی‌خان
دوران واپسین فرمانروای زند
تاجگذاری ۱۱۶۸ تا ۱۱۷۳ خورشیدی
۱۲۰۳ تا ۱۲۰۹ قمری)
زادروز ۱۱۴۸ خورشیدی
مرگ ۱۱۷۳ خورشیدی
محل مرگ تهران
آرامگاه امامزاده زید واقع در بازار فرش فروش های تهران
پیش از آغامحمدخان قاجار
پس از صید مرادخان زند
همسر مریم بانو
دودمان زند
پدر جعفرخان زند
دین مسلمان (شیعه)
لُطفعلی‌خان زند (۱۱۴۸-۱۱۷۳ خورشیدی) نهمین و واپسین فرمانروای زند بود که میان سالهای ۱۱۶۸ تا ۱۱۷۳ خورشیدی (۱۲۰۳ تا ۱۲۰۹ قمری) بر سر پادشاهی با هماورد نیرومندش آغا محمدخان قاجار به نبرد پرداخت و سرانجام از او شکست خورد و با مرگ او پرونده دودمان زند نیز بسته شد.

وی پسر جعفرخان زند و نوه صادق خان زند برادر بنیان‌گذار فرمانروایی زندیان کریمخان زند وکیل الرعایا بود. شعر زیر را که در تاریخ ایران بسیار نامور می‌باشد وی دربارهٔ شکستهایش از آغا محمدخان قاجار سروده است:

یا رب ستدی مملکت از همچو منی دادی به مخنثی، نه مردی نه زنی
از گردش روزگار معلومم شد پیش تو چه دف‌زنی چه شمشیرزنی
 
 
#39 دانشفرابراهيمي 2015-10-10 11:54
داستان ایستادگی لطفعلی خان در برابر خان قاجار

لطفعلی خان را در حالیکه در نبرد با دشمنان زخمهای سختی بر بازو و پیشانی برداشته بود به کرمان نزد خان قاجار بردند. او که خون بسیاری را از دست داده بود با همان حال نزار در برابر آقامحمد خان ایستاد، بدو سلام نداد و تعظیم نکرد. آقامحمد خان نیز دستور داد که اصطبل‌بانانش وی را مورد تجاوز جنسی قرار دهند. فردای آن روز وی را دوباره پیش خان قاجار آوردند، در حالیکه نه هوشی در تن نداشت، آب بدو نداده بودند و وی را بر روی زمین می‌کشیدند. خان قاجار با نیشخند بدو گفت: «هان لطفعلی خان! هنوز هم غرور داری؟» واپسین شاه زند که دیگر توان سخن گفتن نداشت سرش را بالا برد و با پلنگ دیدگان بدو نگریست و گفت: «من از تو نمی‌ترسم ای اخته فرومایه». این ایستادگی خان قاجار را به خشم آورد و دستور نابینا کردن او را داد. منبع : كتب تا
ريخي و رويدادها
 
 
#40 ح.حمیدزاده 2015-11-05 09:56
بازهم اطلاعات بذارین.تشکر
 
 
#41 برایی بویراحمدی 2015-11-05 10:11
بنظر کمی تحریف بنظر میرسد در یک سری مطالب امید است اصلاح صورت گیرد
 
 
#42 دانشفرابراهيمي 2015-11-07 06:06
براىر برايي بويراحمدي با سلام انتقاد شما بجاست ولي به نظر مي رسد كلي گويي است. بنابراين:
مرقوم فرماييد اولا" در كدام مبحث تحريف صورت گرفته و مطالب مورد نظر شما كدام است ؟ ثانيا" چنانچه مطلب و مستند جديدي هست اعلام فرماييد تا باگذاشتن دركامنت هاي بعدي مورد استفاده قرار گيرد ٠ ثالثا" اگر همهمطالب ارايه شده رامطالعه و در متن ان دقت شده باشدابتدا توسط نگارنده اعلام شده كه نواقصات زيادي در ذكرمباحث مطروحه وجود دارد كه ذكرانها مقدور نيست و نياز به نشر جداگانه دارد باز هم از راهنمايي بعدي جنابعالي در اين زمينه و ارايه مستندات تازه سپاسگزارم.
 
 
#43 برایی 2015-11-10 10:18
منظور از این مطلب شما که برخی از طایفه برایی جز وابستگان طایفه کی گیوی و برخی وابسته به تامرادی هستند چیست. طایفه برایی از طوایف مستقل و بازمانده ایل قدیمی برایی می باشد که سابقه ان به عنوان قدیمیترین ایل در کنار ایل نویی مشخص می باشد. خواهشمند است اصلاح فرمایید و مطالب را به صورت واقعی درج نمایید. راه اندازی این سایت خیلی مفید بوده ولی برخی مطالبش کذب بوده که شایسته است اصلاح گردد
 
 
#44 دانشفر ابراهيمي 2015-11-10 15:34
برايي عزيز ايا تلقي شما از وابستگي برخي ازاشخاص به تامرادي يا كي گيوي نژادي است يا خويشاوندي يقينا"خويشاوندي ( بقول معروف زن وزن خواست) است كه اين امري طبيعي است و اصل حفظ اصالت است به نقل از مولوي شاعر( هر كسي كودورماند از اصل خويش - باز جويد روزگار وصل خويش) همان طوركه در كامنت هاي قبلياشاره شد به دليل شكست و پراكنده نمودن ايلات مقتدربرايي و نويي نزديك به دو قرن و نيم و از بين بردن سران اين ايلات توسط حكام قاجاريه وپراكنده نمودن بازماندگان انان در نقاط مختلف با هدف عدم انسجام و همچنين تقويت رقيب اين ايلات وگرفتن كليه املاك انان واستقرار اشخاص مهاجر ديگردر سرزمين انهاديگر موفق به بازسازي و يك پارچگي نيروهاي خود نشدند وبا ادغام شدن در طوايف مختلف به مرور زمان با ايجاد پيوند خويشاوندي در ديگرمناطق اقامت دائمي برگزيدند و (چيزي كه عيان است - چه حاجت به بيان است )ايا خانوارهاي از ايل برايي كه در مهد دهدشت يا خرامه فارس يا جانكي بختياري يا دروهان و نقارخانه يا فتح باشت و شامبراكان و ديل و ارو ياديگرطوايف درون استاني رحل اقامت افكنده امكان ان وجود دارد كه به موطن از دست رفته در زمان ماضي باز گردد كه اين از محالات است وتاكيد موكدبر حفظ اصالت موضوع است و اين حسن هم زيستي و همجواري مسالمت اميزوپيوندهاي خويشاوندي همواره بين طوايف مختلف وجود داشته و دارد. هرچند در كتاب فارسنامه ناصريتاليف ميرزاحسن فسايي عامل درباري قاجار زمان ناصرالدين شاه تقسيم بندي ديگري از ايلات گهگيلويه ارايه داده و ايلات نويي و برايي را خيلي ضعيف و يا ناديده در مكتوبات و سفرنامه خود به رشته تحريردراورده است بر شمرده aو صرفا"به ده براهيم و يا قلعه ملا محمد قلي احدي از فرزندان محمد علي خان برايي در چناربرم امروزي اشاره داشته است و متاسفانه اين كتاب دست مايه و منبع علمي و وحي منزل و موثق براي برخي از قلم به دستان استان در ثبت رويدادهاي تاريخي گرديده است كه اين امر بستگي به نوع نگرش وشيوه تحقيق و بررسي انها در ارتباط به ثبت حقايق تاريخي دارد . موفق باشيد
 
 
#45 دانشفر ابراهيمي 2015-11-10 15:48
طي بررسي به عمل امده متن مندرج در بالاي كامنت ها بر گرفته از كتاب رجال بويراحمد تاليف حامد اكبري در زمان دانش اموزي ايشان در دبيرستان بوده است كه طي مكاتبه اي از ايشان خواسته شد اشكالات موجود در كتاب خود را اصلاح نمايد و متاسفانه اقدام ننمودو حتي عكس سندي مربوط به محمد علي خان برايي و برادرش بهزاد خان را در صفحات اخر كتاب درج نموده كه در تفسير و توضيحات بخش مهمي از ان را از قلم انداخته است و با اجازه چه كسي اين اقدام را انجام داده است معلوم نيست و مدير محترم همين وبلاگ هم عينا"همان عبارات را در معرفي برايي ها در سربرگ مرقوم فرموده اند كه لازم است اصلاح فرمايند.
 
 
#46 دانشفر ابراهيمي 2015-11-10 16:23
جناب اقاي داور پناه مدير محترم وبلاگ بوير احمد با سلام به استحضارمي رساند كه:
مطالبي كه توسط اقاي حامد اكبري در زمان دانش اموزي كه فاقد تجربه و مطالعه كافي پيرامون رويدادهاي تاريخي در كتاب رجال بويراحمد در زمان وقت در خصوص برايي ها اورده شده وعلي رغم تذكر كتبي به نامبرده ان رااصلاح ننموده است و موجب نگراني جمع كثيري از معتمدين و خبرگان و اهل محل را به دنبال داشته است وبه عنوان منبع موثق عينا" توسط ان مديريت در مقدمه أورده شده است مخدوش و خلاف واقع اعلام مي گرددچنانچه نسبت به اصلاح و محو ان اقدام نشود منبعد از همكاري باان وبلاگ معذور و مراتب جهت اطلاع ايفادمي گردد(كساني كه بد را پسنديده اند ندانم ز نيكي چه بد ديده اند) خواهشمند است عينا" اين ياداشت را در كامنت همين صفحه درج فرماييد با تشكر - دانشفر ابراهيمي
 
 
#47 دانشفر ابراهيمي 2015-11-10 16:51
لطفا" اين غلط و غلوط املايي و انشايي در مقده حذف شود:
- قرن هاست : چند قرن
-ايل بويراحمد سفلي: ايلي به اين نام در اسناد تاريخي نيست و بويراحمد بدون پسوند و پيشوند وجود دارد.
-ساكنان اب زالوو ابگرمگ جز وابستگان طايفه كي گيوي ناصحيح است هر طايفه اي خود مستقل است
- روستاهاي تمنگ و برايي و تنگ رواق جزء وابستگان طايفه تامرادي هستند ناصحيح است هر طايفه اي خود مستقل مي باشد ديدگاه صحيح در خصوص اشخاص مطالبي است كه در كامنت ها درج شده است
 
 
#48 دانشفرابراهيميz 2015-11-10 18:05
ايل برايي به استناد منابع تاريخي بعد از متلاشي شدن توسط قاجاريه در اغلب كتب و نوشته ها از جمله در كتاب جمعيت و شناسنامه ايلات كهگيلويه ، كتاب ايلها و چادرنشينان نوشته ايرج افشار سيستاني ،كتاب عشاير مركزي ايران نوشته دكتر جواد صفي نژاد ، تاريخ سياسي كهگيلويه از تاليفات دكترسيد مصطفي تقوي مقدم ، تاريخ و جغرافياي كهگيلويه و بويراحمد نوشته مرحوم نورمحمد مجيدي 'قوم لرنوشته دكتر اسكندر امان الهي دررديف طوايف مستقل به شمارامده است و استدلال و برداشت اقاي حامد اكبري مبني به وابستگي برايي ها به (اين وان )ناشي از عدم اگاهي و ناپختگي نويسنده جوان كتاب تحت عنوان ( رجال بويراحمد) كه نارضايتي افكار عمومي را به دنبال داشت حكايت دارد.كه به ناچارتوسط نويسنده بايد بازنگري و اصلاح يا جمع اوري گردد.
 
 
#49 مدیر تارنما 2015-11-10 18:26
[quote name="دانشفر ابراهيمي"]جناب اقاي داور پناه مدير محترم وبلاگ بوير احمد با سلام به استحضارمي رساند كه:
مطالبي كه توسط اقاي حامد اكبري در زمان دانش اموزي كه فاقد تجربه و مطالعه كافي پيرامون رويدادهاي تاريخي در كتاب رجال بويراحمد در زمان وقت در خصوص برايي ها اورده شده وعلي رغم تذكر كتبي به نامبرده ان رااصلاح ننموده است و موجب نگراني جمع كثيري از معتمدين و خبرگان و اهل محل را به دنبال داشته است وبه عنوان منبع موثق عينا" توسط ان مديريت در مقدمه أورده شده است مخدوش و خلاف واقع اعلام مي گرددچنانچه نسبت به اصلاح و محو ان اقدام نشود منبعد از همكاري باان وبلاگ معذور و مراتب جهت اطلاع ايفادمي گردد(كساني كه بد را پسنديده اند ندانم ز نيكي چه بد ديده اند) خواهشمند است عينا" اين ياداشت را در كامنت همين صفحه درج فرماييد با تشكر - دانشفر ابراهيمي[/quoteدرود . برادر عزیز خوشحالم که هستن کسانی مثل شما که اینقدر به تاریخ و گذشته خود اهمیت میدن ، شما یک متن کامل آماده کنید برای من بفرستین تا من جایگزین این مطلب کنم ، با تشکر
 
 
#50 دانشفرابراهيميz 2015-11-11 07:45
طوايف مستقلي كه اكنون با نام برايي و نويي از أنها ياد مي شود از بقاياي ايلات مقتدر و قديمي كهگيلويه و بويراحمد مي باشند اين ايلات در زمان پادشاهي صفويه تا اوايل دوره قاجاريه داراي رونق و اقتدار بوده اند. براساس اسناد تاريخي بخشهاي مهمي از مناطق گرمسيري و سردسيري بويراحمد و كهگيلويه كنوني تحت فرمانروايي سران و بزرگان اين ايلات محمد علي خان برايي و محمد شفيع خان نويي بوده است نوشتجات وقايع نگاري از همبستگي و قرابت نزديك اين ايلات در گذشته دورحكايت دارد و غالب نويسندگان و اثار منتشره انها را يكي دانسته اند اختلافات درون ايلي از يك طرف و حاكميت زنديه و متعاقب استيلاي اغامحمد خان قاجاربه مرور زمان موجب فرو پاشي و از هم گسيختگي و از بين بردن سران وبزرگان ايلات برايي و نويي و گماردن كي ملك و هادي خان والي توسط حكام قاجار برسرزمين تحت سيطره انها گرديد بازماندگاني از ايل قديمي برايي مستقلا" به صورت تيره وطايفه در شهر ياسوج وروستاهاي تمنك برايي ، تنگ رواق، شترخوابان، شبليز و خانوارهاي در دروهان ، نقاره خانه ،ابگرمك و ابزالو در بوير احمد سفلي و فتح باشت ، مهد دهدشت . شامبراكان ، ديل و ارو-جونكي و فلاردبختياري ، خرامه و قلات فارس و استانهاي اصفهان ، كرمان سكونت دارند و جمعيتي بالغ بر پنج هزار نفر راتشكيل مي دهند ودر رديف طوايف مستقل از أنها نام برده شده است. y
 
 
#51 دانشفرابراهيميz 2015-11-11 17:33
مدير محترم تارنما
قرار شد متن ارسالي جايگزين مقدمه گردد دوباره در رديف ديدگاههاقرار داده شده لطفا" متن ارسالي شماره ٥٠ را جايگزين و مقدمه را حذف نماييد متشكرم
 
 
#52 مدیر تارنما 2015-11-11 18:13
Quoting دانشفرابراهيميz:
مدير محترم تارنما
قرار شد متن ارسالي جايگزين مقدمه گردد دوباره در رديف ديدگاههاقرار داده شده لطفا" متن ارسالي شماره ٥٠ را جايگزين و مقدمه را حذف نماييد متشكرم

درود . به صورت کامل و ویرایش شده بفرستین که جایگزین کل متن بشه
 
 
#53 دانشفرابراهيميz 2015-11-13 20:05
مدير محترم تارنما مجددا" تاكيد مي شود كه متن شماره ٥٠ فعلا" براي مقدمه كافي است و طايفه برايي مستقل و زير مجموعه تامرادي و كي گيوي نيست هرچند كه وابستگي خويشاوندي با اين طوايف هست و مورد احترام هستند و لطفا" اصراري بر ارسال مطلب جديد نداشته باشيددر صورت فرصت مطالب جديدبعد از اصلاح موضوع خواسته شده ارسال مي شود حتما"متن گفته شده را جايگزين نماييد و هر كسي با سير تاريخي طايفه و تبارش بهتر از هركسي مطلع است متشكرم
 
 
#54 ممسنی 2015-11-17 09:09
با سلام جناب دانشفر ابراهیمی اگر امکان دارد یک شجره نامه از بازمانده گان محمدعلی خان برائی اینجا قید فرمائید
 
 
#55 دانشفر ابراهيمي 2015-11-18 04:49
سلام دوست ممسني
با توجه به اين كه مقدمه درج شده توسط مدير محترم تار نما داراي اشكالات كليدي است از ايشان خواسته شده كه مطلب شماره ٥٠ را جايگزين نمايد تا زماني كه نسبت به اصلاح اقدام نگردد از ارسال شجره يا هر مطلب ديگري معذوريم ضمنا" موارد گزينشي انتخاب مي شود و همين پيام هم احتمال عدم درج ان متصور است با تشكرو پوزش :-)
 
 
#56 علی 2015-12-07 14:15
سلام
اخ سی ایل بی احساس و بی عاطفه اولیش که خم بوم تا اخریش که جنابعالی بی ّ
حیف ای ایل بزرگ که صفا و صمیمیت منش نی
 
 
#57 Guest 2015-12-08 15:51
علي جان اين قصه به بلنداي دنا كوه اسرار دراز دارد جوابفرياد و دردل خود را دراين ابيات حافظ شيرازي جستجو كن و دم فرو بند :

سحر بلبل حکایت با صبا کرد‬
‫که عشق روی گل با ما چه ها کرد‬
‫از آن رنگ رخم خون در دل افتاد‬
‫و از آن گلشن به خارم مبتلا کرد‬
‫غلام همت آن نازنینم‬
‫که کار خیر بی روی و ریا کرد‬
‫من از بیگانگان دیگر ننالم‬
‫که با من هر چه کرد آن آشنا کرد‬
‫گر از سلطان طمع کردم خطا بود‬
‫ور از دلبر وفا جستم جفا کرد‬
‫خوشش باد آن نسیم صبحگاهی‬
‫که درد شب نشینان را دوا کرد‬
‫نقاب گل کشید و زلف سنبل‬
‫گره بند قبای غنچه وا کرد‬
‫به هر سو بلبل عاشق در افغان‬
‫تنعم از میان باد صبا کرد‬
‫بشارت بر به کوی می فروشان‬
‫که حافظ توبه از زهد ریا کرد‬
‫وفا از خواجگان شهر با من‬
‫کمال دولت و دین بوالوفا کرد‬
 
 
#58 Guest 2015-12-08 15:57
اخ سي علي ناشناس كه با احساسات قضاوت اي كنه و از معرفي به هم ولايتي خود هم كتمان داره؟!!!!!!!
 
 
#59 مجیدبهادرتامرادی 2015-12-19 03:03
نویسنده عزیزعلاوه بر جاهایی که گفتیید شترخواب وتنگ رواق هم براذرانمان ازطایفه محترم برایی هم سکونت دارندوازبزرگان حاج اله رضادارش هم میتوان نام برد.
 
 
#60 دانشفر ابراهيمي 2015-12-20 05:57
اقاي مجيد بهادر تامرادي درود
اگرروي صفحه٣ رديف ٢٨ كليك كنيداز فرد ياده شده بعنوان وراث ملا جانبحش مستقلا" نام برده شده است و افراد ذكر شده دايي هاي نويسنده در نظرات مذكور هستند .با اين توضيح كه مطالب تارنما ناقص است و درج همه واقعيات در اين شرايط مقدور نمي باشد.موفق باشيد
 
 
#61 دانشفر ابراهيمي 2015-12-21 19:01
صفا و صميميت خريد و فروشي نيست خطاب به علي كامنت گذار :
 
 
#62 برایی 2015-12-22 13:17
درود. از تمامی افراد به صورت کامل ولی خلاصه نام برده شده است. از برایی های ساکن در ده برایی و شبلیز عم اطلاعاتی بدهید جالب است
 
 
#63 دانشفر ابراهيمي 2015-12-26 05:29
مير محترم تارنما با سلام
بازهم تاكيد مي شود لطف كنيد مطالب مندرج در مقدمه را حذف كنيد و مطالب شماره ٥٠ را جايگزين نماييد ما تا حدودي به قوانين و مقررات وبلاگ نويسي و نحوه ايجاد سايت اشنايي داريم . بهتر است به اين درخواست توجه ويژه بنماييد و بيش از اين لجاجت به خرج ندهيد و به خواسته بحق كاربران تارنماي خودعنايت داشته باشيدزيرا همه ما درجامعه اي عشيره اي زندگي مي كنيم وبا ويژه گيهاي قومي و قبيله اي همديگراشنايي كامل داريم پس سعي شود در بيان خصوصيات اقوام تحريف تاريخي صورت نگيردوتبعات ان متوجه نويسنده است متشكرم - دانشفر ابراهيمي
 
 
#64 دانشفر ابراهيمي 2015-12-26 18:37
خود كرده را تدبير نيست، عواقب ادامه فعاليت سايت خود را خواهيد ديد. رسم روزكار است با هركس محترمانه" مطلبي در ميان گذاشته شد ان را بر نمي تابد :
بقول فردوسي:
چه شاعر برنجد بگويد هجا
بماند هجا تا قيامت بجا
 
 
#65 ستوده نیا 2016-01-03 13:58
عالی بود
 
 
#66 شولستان 2016-01-18 07:56
جناب ابراهیمی دانشفر.با سلام. خواهشمند است در صورت امکان در مورد ارتباط و خویشاوندی طایفه شولی با محمدعلی خان برایی شرح بدهید. زیرا ظاهرا نسلی از این طایفه از خواهر محیلی خان برایی بوده است.
 
 
#67 دانشفر ابراهيمي 2016-01-19 19:20
سلام بر شولستان
با عرض پوزش چون مدير محترم اين تارنما ( ايل بويراحمد)به پيشنهاد ارايه شده مبني بر جايگزين متن شماره ٥٠ به جاي درج مطالب خلاف واقعيت در مقدمه عليرغم تاكيد موكد اعتنايي نمي نمايد وبه سليقه شخصي خود در رابطه با طوايف فعلي از جمله براييها تحريف تاريخي بوجود مي اورد بنابراين تا اطلاع ثانوي از ارسال هر گونه مطالبي پيرامون مورد درخواست در ارتباط با چگونگي نسبيت شولها با ايل قديمي برايي معذوريم .لذا در صورت حل اين مشكل در حد اطلاع مطالبي پيرامون چگونگي وابستگي سببي يا نسبي به براييها اطلاع رساني خواهد شد
 
 
#68 دانشفر ابراهيمي 2016-01-19 19:23
محمدعلي خان برايي صحيح است نه محيلي خان فارسي را پاس بداريم.
 
 
#69 شولستان 2016-01-20 07:33
مدیر محترم وبلاگ خواهشمند است همکاری نمایید تا ما بتوانیم از اطلاعات موجود استفاده نماییم.
 
 
#70 دانشفر ابراهيمي 2016-01-24 05:48
دیده انکار

چونکه پای غرض آید مرض آید به میان

گفته سعدی شیراز بر این نکته گواست

گر تو با چشم ارادت نگری اندر دیو

دیو اندر نظر افرشته وش و حور لقاست

گر که با دیده انکار به یوسف نگری

یوسف اندر نظرت زشت رخ و نازیباس
 
 
#71 دانشفر ابراهيمي 2016-02-11 07:20
ًایل من با من بخوان این چامه را
درک کن باور کن این غم نامه را

ایل من با نی بیا با نی بزن
از گلوی آه آوایی بزن

ایل من نای تو با نی خوشتر است
های چوپان تو با نی خوشتر است

یاد چوپانان شیدای جنوب
قصه آواز خوانان جنوب

ایل ما با کوه عادت کرده بود
در بلندی ها عبادت کرده بود

دستامان بوی گندم داشتن
دوستیهامان تداوم داشتن

ما دلی پاک و دهاتی داشتیم
خلق و خوی ایلیاتی داشتیم

ایل من با کوهسارانت بمان
با تـمام بی قرارانت بـمان
 
 
#72 محمدحسین ابراهیمی 2017-01-09 21:44
باسلام وعرض ادب خدمت بویراحمداصیل خصوصا ایل بزرگ برایی که خانزاده بودن اماتاریخ بویراحمدبه لحاظ نگاشتن راجع به این ایل بزرگ نهایت کم لطفی روداشتن چرا که کی ملک زیردست محمدعلی خان برایی بوده است واولین خوانین بویراحمد برایی هابوده اند
 
 
#73 محمدحسین ابراهیمی 2017-01-09 21:49
باسلام .ازنگارنده تاریخ بویراحمد گله داریم چراکه قدرت وعظمت محمدعلی خان برایی رانادیده گرفته.درضمن کی ملک زیردست محمدعلی خان برایی بوده است واولین خوانین بویراحمدبرایی هابوده اند
 
 
#74 مجید بهادر تامرادی 2017-01-13 03:07
Quoting محمدحسین ابراهیمی:
باسلام .ازنگارنده تاریخ بویراحمد گله داریم چراکه قدرت وعظمت محمدعلی خان برایی رانادیده گرفته.درضمن کی ملک زیردست محمدعلی خان برایی بوده است واولین خوانین بویراحمدبرایی هابوده اند

درود بر شما دوست عزیز بیاییم گذشته و طایفه گری در ان بخشی که باعث تضاد واختلاف میشود را فراموش کنیم و اکنون با حفظ و احترام به تاریخ گذشته و بزرگانمان و بکارگیری تجربه خوب انها در پیشرفت خود و دیارمان ونسل اینده مان گام برداریم. سالهاست در کنار هم زندگی میکنیم پس گذشته ای که اختلاف برانگیزهست را فراموش و در دنیای واقعی کنونی زیست کنیم.اکنون پیشرفت علمی وغنی ترکردن فرهنگ کنونی لازمه ایل بویراحمد هست.ابل برایی بی شک ایل اصیل و ریشه داری است ومردمانی نیک سیرت و قابل احترام.بیاییم درعصر حاضر باهم وبرای هم گام برداریم تا پاسخگوی ایندگانمان نباشیم.سپاس و احترام
 
 
#75 برایی 2017-02-09 07:50
لطف کنید اگه اطلاعات کافی ندارید در مورد طوایف و ایلات الکی توضیح ندید
 
 
#76 طایفه برایی 2017-04-22 23:25
البته تعجبم چرا ازبزرگانی چون ملاجعفر رضازاده که با بزرگترین حکومت وقت شاه ایران هم نشست وبرخاست داشتنه اند همراه با خوانین بویراحمد. والبته که تنها خانه انصاف و ثبت احوال درحوضه بخش کبکیان مرحوم ملاجعفر رضازاده بودن.
و بعدایشان هم پسر بزرگ و سفره دارش مرحوم سرهنگ پاسدار ابراهیم رضازاده
 
 
#77 راهی زاده..گچساران 2017-06-29 22:05
برایی در گچساران هم هست.خانوادهای راهی زاده