فهرست

نمایی از استان

 

 

 

 طايفۀ برآفتابی

 

برآفتابی ها از تیره دشت موری بویراحمدی جزء یکی از چند طایفه قدرتمند بوده که هسته اولیه بویراحمد را تشکیل میدهند ، قدیمی ترین سندی که از انها ذکری به میان اورده "درصفحه 270گفتاردوم فارسنامه ناصری تالیف( 1281ق )مرحوم حاج میرزا حسن حسینی فسائی،درمورد ایل(باشت باوی) میباشد که به دلیل همجواری با این ایل ان را یکی از چهار طایفه باوی ذکر کرده که" اشتباه می باشد" .همچنین کتاب "تاریخ و جغرافیای خوزستان تالیف مرحوم شوشتری" خاستگاه اولیه برافتابی ها دشت مور از توابع گچساران می باشد و به پنج" تش" تقسیم می شوند 1- غیب الهی ، 2- طاحسینی، 3- مشهدی، 4-  باطولی 5- ساتهی .  در زمان تقسیم بویراحمد میان خوانین بویراحمد سردسیر و گرمسیر-دوره محمدطاهرخانی -،از لحاظ جمیعت تامرادی و برافتابی برابر بودند تامرادی سهم خان های سردسیر و برافتابی ها سهم خان های گرمسیر گردیدند. جمعیت اصلی برافتابی ها معروف به "سا تهی "در شهرستان لردگان چهارمحال بختیاری ساکن می باشند ، علاوه بر پراکندگی در استان قسمت زیادی از آنها در رامهرمز و برازجان وجاهای دیگر سکونت دارند، قلعه تاریخی شامبراکان متعلق به برافتابی هاست. تیره"تش" غیب الهی "برافتابی" به سه اولاد شامل 1. کی حسینعلی 2. کاسلیمان 3. کی زینعلی تقسیم میشوند.به دلیل اختلاف میان اولادکی حسینعلی وکاسلیمان فرزندان کی حسینعلی شامل 1-کی جونباز2-کی مهراب3-کی سهراب به درخواست کی محمدعلی تامرادی "بهادر"دایی فرزندان کی حسینعلی درمنطقه کوشک "برافتاب"اسکان نمودن سپس کی سهراب ، داماد ابراهیم خان اروین "پیلی" وباجناق عبداله خان ضرغامپور، به منطقه تنگ سپو مهاجرت نمود. در حال حاضر گرمسیر بر افتابی ها  "حومه گچساران شامل :دشتمور ، ارو ، اسپر ، چهاربیشه ، شامبراکان ، نازمکان " و"حومه دهدشت شامل :کوشک برافتاب ، دستگرد ، تنگ سپو "و سردسیر انها "چنار"می باشد . 

از بزرگان اين طايفه مي توان به : کی محمد خان پرندوار ، ملا شير خان پرندوار ، کی سرمست زینل زاده ، ملا جهانبخش پرندوار ، کی اله کرم قنبری ، كی قهرمان پرنگ ، حاجی سالار شهبازپور ، کی منصور برافتابی اسپر ، کی قهرمان پرنگ ، کی ولی خان و کی شکراله سلیمانی ، كی سهراب پرندوار ، كی نجف دادی نژاد ، كی امير كارگر نژاد ،و... اشاره كرد .

 

Comments  

 
#1 2012 2013-08-04 22:06
:-)
 
 
#2 محمد عباسی 2013-08-08 11:15
سلام و خسته نباشید
دوست عزیز در این بخش نام روستای اسپر از توابع بویراحمد گرمسیر که یکی از بزرگترین و اصلیترین سکونتگاهای برآفتابیها در گچساران است را از قلم انداخته اید.اسپر برآفتابی های بیشتری نسبت به آرو و نازمکان در خود جا داده و از طایفه کا ابلی برآفتابی از اصیلترین برآفتابیها به شمار میروند.
با تشکر
 
 
#3 سجاد 2013-09-17 17:53
خیلی جالب بود
 
 
#4 سجاد 2013-09-23 06:54
احسنت
 
 
#5 دشتمور 2013-09-27 13:08
درود بر کی سهراب
 
 
#6 تیردست 2013-10-05 10:18
دست شما درد نکنه جناب داورپناه از اطلاعات مفیدتون
 
 
#7 نیکنام نگین تاجی 2013-10-05 20:17
پرندوار ها خانواده بسیار اصیل و دوست داشانی هستند بخصوص دوست عزیز ما مهندس سعید پرندوار...
 
 
#8 پرند 2013-10-12 23:09
درود به تمامی برافتابیها، برادران و خواهران گلم در تمامی ایران
 
 
#9 یک بویراحمدی 2013-11-07 18:48
دوردبر کی محمدعلی بهادرتامرادی مردباغیرت
 
 
#10 سام 2013-11-13 09:55
دستتون درد نکنه از کار خوبتون اما اسمی از کی حداد برافتابی که به سخره بیراحمد مشهور بود نبردین.
 
 
#11 گچساران.. 2013-11-26 10:15
کی زینلخون برافتابی از کدخدایان قدرتمند دشتموری بوده که نقش اساسی در جنگ نویی و بویر احمد داشته و تدبیر ایشان منجر به شکست نهای ایل نوئی گردید...
 
 
#12 برآفتابی92 2013-12-14 20:54
سلام به همه عزیزان برآفتابی.
پیشنهاد من این است که دوستان همت کنند و تا حد امکان این ایل بزرگ را متحد و یک دست کنند تا شاید نشانی از قدرت و عظمت گذشته در آنان پدیدار گردد. عزیزان یک دست صدا ندارد.عزیزان برآفتابی در گچساران:شامبراکان-اسپر-نازمکان-آرو-چهاربیشه- آب چیرک-انجیر سیاه-لیشتر(دشت مور) عزیزان دهدشتی:کوشک-دستگرد-تنگ سپو-چنار و عزیزان ساتهی در لردگان و بوشهر و سایر نقاط. پیش به سوی اتحاد برای پیشرفت در سایه احترام به همه ایل ها و طوایف دیگر
 
 
#13 برآفتابی92 2013-12-14 21:26
با تامل در تاریخ در خواهیم یافت بسیاری از ملت ها نه به خاطر جنگ و دشمنی و بلایای طبیعی بلکه به دلیل اختلاف درونی و عدم اتحاد دچار تجزیه تدریجی و نهایتا فروپاشی و محو در تاریخ گردیده اند.از طریق این سایت همه عزیزان برآفتابی رادعوت به وحدت همدلی و شناخت و دیدار همدیگر می نمایم.در روزگاری که مردمان برای خود تارخ جعلی و غلو امیز میسازند و از افتخارات نداشته حرف میزنند چرا ما که ایلی به این وسعت و عظمت داریم برای تاریخ ایل خود گامی بر نداریم و با اتحاد با هم پشیمانی و خسران در آینده را از خود دور کنیم.
 
 
#14 آريو 2014-01-12 13:17
ملا حداد برآفتابي در زمانه خود پهلواني به نام بوده كه از نظر اندام و زور بازو در منطقه يگانه بوده است.
نقل است كه اسبي را به پشت مي گرفته و از رودخانه عبور مي داده است و نمونه هاي بسيار ديگر كه ايشان در جنگ سركرته تسوج مابين گرمسيري ها و سردسيري ها كشته شد.
 
 
#15 Guest 2014-01-18 11:16
با سلام خدمت دوستان،
حقیقتا یه نقدی از یکی از بزرگان قشقائی را می خوام خدمتتون عرض کنم.
یه بار چندتا از بزرگان قشقائی زمانی از دست دولت خواستند فرار کنند و تصمییم گرفتند که با لباس مبدل و به سرچنار بگریزند ،سر چنار محل ییلاق ایل بویراحمد بود و این تعداد با نسبتی که با سران ایل تامرادی داشتند این نقطه رو انتخاب کردند،در چنار دم هر خونه رو که می زدند اونها هم از ترس اینکه مامور باشند راه نمی دادند تا اینکه به خونه آخری رسیدند و مورد استقبال گرم صاحبخانه شدند بدون اینکه بدونند مهمانان کی هستند ،بحرحال هشت روز در اون خانه زندگی خوشی رو در کنار اون خانواده سپری کردند ،وقت خداحافظی که رسید از صاحب خانه پرسیدند که آیا ما رو می شناسی ،گفت که آره ،یکی از بندگان خدایید،
و در آخر همدیگه رو به هم شناساندند،
صاحب خانه کی سهراب پرندوار بزرگ طایفه برآفتابی بود که در حقیقت پسر خاله همدیگه می شدند به واسطه کی محمد علی بهادر...
به افتخار تمامی بزرگان ایل بزرگ بویراحمد و طایفه محترم و عزیز برآفتابی...
 
 
#16 بوشهری 2014-01-18 19:02
جالب و مفید بود اما در همان کتاب تاریخ و جغرافیای خوزستان با تالیف شوشتری طایفه برافتابی يكی از اصیلترین و ریشه دارترین طایفه ایل بویراحمد است.
 
 
#17 دانیال 2014-01-19 05:56
دیگر بزرگان و سرشناسان این طایفه "کی جونباز برافتابی" می نوان اشاره کرد.که پس از کشته شدن دایی ٍثانی ایشان "کی محمد باقر تامرادی"به دست یکی از بزرگان قشقای(کی خواه)وارد خاک قشقای شدو پس از کشتن قاتل ،با مساعدت و حمایت" محمد حسین خان بویراحمدی" پسر خاله خود، از خاک قشقای خارج گردید.
 
 
#18 عسگری 2014-02-10 13:08
درود بر شما با ان سایت زیباتون ،اگه شجره نامه این طایفه رو می نوشتید ممنونتون می شدم.
 
 
#19 پرندوار 2014-02-26 11:38
با تشکر از سایت زیباتون
 
 
#20 مرتضی 2014-05-05 12:01
با سلام خدمت اقای داور ژناه اگه میشه در مورد طایفه رودبالی های اسپر هم تحقیق به عمل بیارید.من نمیدونم جزئ طایفه طاس احمدی هستم یا بابکانی یا برافتابی.
 
 
#21 ط.ضرغامپور بویراحمدی 2014-06-24 09:23
هر چه گشتم کوه و کوه کسی نکشتم
اومم و تنگ سپو تیر خه و پشتم :roll:
به افتخار دایی ها و طایفه عزیز و دوست داشتنی برآفتابی
 
 
#22 د.پرندوار 2014-07-02 10:07
طایفه برافتابی در زمان جنگ تحمیلی نقش پررنگی در دفاع از کشور داشته اند و دارای فرماندهان بزرگی همچون سردار هجیر(هژیر)پرندوار.حاج یانس پرور.سردارشهید فریبرزپناهی وجانبازان و ازادگان سرافرازی داشته وبا تقدیم شهیدانی همچون 1-شهیدکشوادعدالتمند.2-شهیداحمدپرندوار.3-شهیدسیف اله پرندوار.4-برادران شهید پیران مستوفی زاده،5-گلباد الیاسپور.6-شهید حسن اسپری.7-شهیدعلی کرم یاری8-سردارشهید فریبرزپناهی....وبرای دفاع از کشور همیشه اماده بوده و هستند...
 
 
#23 1 2014-10-07 04:37
Quoting د.پرندوار:
طایفه برافتابی در زمان جنگ تحمیلی نقش پررنگی در دفاع از کشور داشته اند و دارای فرماندهان بزرگی همچون سردار هجیر(هژیر)پرندوار.حاج یانس پرور.سردارشهید فریبرزپناهی وجانبازان و ازادگان سرافرازی داشته وبا تقدیم شهیدانی همچون 1-شهیدکشوادعدالتمند.2-شهیداحمدپرندوار.3-شهیدسیف اله پرندوار.4-برادران شهید پیران مستوفی زاده،5-گلباد الیاسپور.6-شهید حسن اسپری.7-شهیدعلی کرم یاری8-سردارشهید فریبرزپناهی....وبرای دفاع از کشور همیشه اماده بوده و هستند...

هچنین 9-شهیدمندنی نوروزنژاد10-شهیدفرودپناهی11-شهیدبندراذرپیوند
 
 
#24 مردی ازنسل آفتاب 2015-02-17 00:33
ابتدا ازطرف خود وهمه ی برآفتابی های ساکن روستاهای کوشک برآفتاب و دستگرد وتنگ سپو ازشما تشکر کرده ک دروصف طایفه ی اصیل برآفتابی تلاش فراوانی کرده اید .ونیز میخواستم یاد اوراین نکات باشم ک درروستاهای کوشک برآفتاب ،تنگ سپو ودستگرد علاوه بر تش وتیره ی غیب اللهی تش وتیره ی طاحسینی نیزساکن میباشند ک فرزندان کاغلام میباشند مردانی چون کابهمن، ملاصفر،ملاظفر ،ملاسهو ،کانوذر وهمچنین یکی ازفرزندان کی جانباز به نام کی زالی ک فرزندانی به نام های کی دروش ،کی طوفانی کی قلندر ،وکی اسفندیار ک مردان غیور وهمیشه درصحنه ی طایفه ی غیور برآفتابی بوده ولی متاسفانه از این مردان بزرگ در شجره نامه ی طایفه ی برآفتابی یادی نشد ...باافتخار به اصالت و ریشه ی اصیل خود فرزند طایفه برآفتاب ارادت مند شما عبدالناصرصفایی پور
 
 
#25 كوشك 2015-03-08 09:03
كي از شما خواسته اسم بزرگان طايفه ي برافتابي را نام ببريد
 
 
#26 كوشك 2015-03-08 09:14
:lol: :لطف كنيد كساني ك درمورد بزرگان طايفه برافتابي.اطلاعاتي ندارند اسم از بزرگان طايفه نبرند.دستتون درد نكنه بخاطر سايت ي ك راه انداختين
 
 
#27 ط ضرغامپور بویراحمدی 2015-03-12 15:17
ط ضرغامپور بویراحمدی من هستم اون کسی که به اسم من نظر داده من نیستم.
 
 
#28 از نوادگان ملا حداد 2015-03-21 18:10
با سلام.
از بزرگان فاميل (مادر بزرگ 120 ساله) نقل شده كه ملا حداد درخت بيد را در منطقه سردسير با يك درست از ريشه كند،همچنين سنگهاي زور آزماي اون هنوز در منطقه جاكي انجيرسياه موجود است.
 
 
#29 محسن دریایی 2015-03-23 09:34
Quoting Guest:
با سلام خدمت دوستان،
حقیقتا یه نقدی از یکی از بزرگان قشقائی را می خوام خدمتتون عرض کنم.
یه بار چندتا از بزرگان قشقائی زمانی از دست دولت خواستند فرار کنند و تصمییم گرفتند که با لباس مبدل و به سرچنار بگریزند ،سر چنار محل ییلاق ایل بویراحمد بود و این تعداد با نسبتی که با سران ایل تامرادی داشتند این نقطه رو انتخاب کردند،در چنار دم هر خونه رو که می زدند اونها هم از ترس اینکه مامور باشند راه نمی دادند تا اینکه به خونه آخری رسیدند و مورد استقبال گرم صاحبخانه شدند بدون اینکه بدونند مهمانان کی هستند ،بحرحال هشت روز در اون خانه زندگی خوشی رو در کنار اون خانواده سپری کردند ،وقت خداحافظی که رسید از صاحب خانه پرسیدند که آیا ما رو می شناسی ،گفت که آره ،یکی از بندگان خدایید،
و در آخر همدیگه رو به هم شناساندند،
صاحب خانه کی سهراب پرندوار بزرگ طایفه برآفتابی بود که در حقیقت پسر خاله همدیگه می شدند به واسطه کی محمد علی بهادر...
به افتخار تمامی بزرگان ایل بزرگ بویراحمد و طایفه محترم و عزیز برآفتابی...

سراسر دروغه، به گفته مطلعین کی سهراب قصد داشت قشقایی ها را تسلیم کند که با تهدید تفنگ نتوانست این کار و انجام بده این حادثه داستانی طولانی داره که اگر لازم بشه برای بازدیدکنندگان می نویسم فعلا به همین مقدار بسنده می کنم
 
 
#30 محسن دریایی 2015-03-23 09:55
Quoting گچساران..:
کی زینلخون برافتابی از کدخدایان قدرتمند دشتموری بوده که نقش اساسی در جنگ نویی و بویر احمد داشته و تدبیر ایشان منجر به شکست نهای ایل نوئی گردید...

این هم دروغه، الکی خودتون رو بزرگ نکنین نقش اصلی در شکست نویی با طاس احمدی ها و اولاد میرزا علی ها بود این جریان هم داستان جالب و مهیجی داره که اگه لازم بشه برای بازدیدکنندگان می نویسم به خاطر کمبود زمان در همین حد بدونید که کی زینل خون در هنگام فرار نزدیک بود کشته بشه.
 
 
#31 مرتضی 2015-03-28 06:43
Quoting محسن دریایی:
Quoting گچساران..:
کی زینلخون برافتابی از کدخدایان قدرتمند دشتموری بوده که نقش اساسی در جنگ نویی و بویر احمد داشته و تدبیر ایشان منجر به شکست نهای ایل نوئی گردید...

این هم دروغه، الکی خودتون رو بزرگ نکنین نقش اصلی در شکست نویی با طاس احمدی ها و اولاد میرزا علی ها بود این جریان هم داستان جالب و مهیجی داره که اگه لازم بشه برای بازدیدکنندگان می نویسم به خاطر کمبود زمان در همین حد بدونید که کی زینل خون در هنگام فرار نزدیک بود کشته بشه.

دوست عزیز نیازی به بزرگ کردن نیست این مطلب به نقل بزرگان سایر طوایف هم نقل شده ...مستندات انهم در سایر کتب محلی امده ..اگر شما قبو ل ندارید.نداشته باشید...ودر خصوص داستان قشقای ها مطلب شما کذب محضه چراکه این بخش از برافتابی با طایفه تامردادی سالیان پیش در منطقه سمیروم زندگی نمودن و روابت خویش اوندی داشته اند و با قشقایی ها وصلت نمودن...
 
 
#32 محسن دریایی 2015-03-30 14:25
Quoting مرتضی:
Quoting محسن دریایی:
Quoting گچساران..:
کی زینلخون برافتابی از کدخدایان قدرتمند دشتموری بوده که نقش اساسی در جنگ نویی و بویر احمد داشته و تدبیر ایشان منجر به شکست نهای ایل نوئی گردید...

این هم دروغه، الکی خودتون رو بزرگ نکنین نقش اصلی در شکست نویی با طاس احمدی ها و اولاد میرزا علی ها بود این جریان هم داستان جالب و مهیجی داره که اگه لازم بشه برای بازدیدکنندگان می نویسم به خاطر کمبود زمان در همین حد بدونید که کی زینل خون در هنگام فرار نزدیک بود کشته بشه.

دوست عزیز نیازی به بزرگ کردن نیست این مطلب به نقل بزرگان سایر طوایف هم نقل شده ...مستندات انهم در سایر کتب محلی امده ..اگر شما قبو ل ندارید.نداشته باشید...ودر خصوص داستان قشقای ها مطلب شما کذب محضه چراکه این بخش از برافتابی با طایفه تامردادی سالیان پیش در منطقه سمیروم زندگی نمودن و روابت خویش اوندی داشته اند و با قشقایی ها وصلت نمودن...

من داستان کی زینل خونو از بزرگان برافتابی شنیدم که خودشون شاهد موضوع بودن و از نزدیک دیدن داستان قشقایی هم خود کی سهراب برام تعریف کرد،که بعد از لو رفتن طرح تحویل ما... قشقایی ها با تفنگ به ما حمله کردن و منو خلع سلاح کردن و با میانجیگری بزرگان سرچنار قضیه ختم شد.لطف کن مطالعات خودتو کامل کن و اختلاف افکنی نفرمایید.
 
 
#33 ... 2015-04-08 07:22
جناب دریایی در خصوص جریان قشقایی ها می شه بفرمایید علت پناهندگی انها در سرچنار چه بود و در ان زمام عبداله خان در سرچنار بوده یا دروهان؟
 
 
#34 f 2015-04-16 10:18
Quoting از نوادگان ملا حداد:
با سلام.
از بزرگان فاميل (مادر بزرگ 120 ساله) نقل شده كه ملا حداد درخت بيد را در منطقه سردسير با يك درست از ريشه كند،همچنين سنگهاي زور آزماي اون هنوز در منطقه جاكي انجيرسياه موجود است.

طبق تحقیقات دانشمندان یک انسان نمی تواند با یک دست درخت بید را از ریشه بکند.
 
 
#35 Guest 2015-05-03 12:19
Quoting د.پرندوار:
طایفه برافتابی در زمان جنگ تحمیلی نقش پررنگی در دفاع از کشور داشته اند و دارای فرماندهان بزرگی همچون سردار هجیر(هژیر)پرندوار.حاج یانس پرور.سردارشهید فریبرزپناهی وجانبازان و ازادگان سرافرازی داشته وبا تقدیم شهیدانی همچون 1-شهیدکشوادعدالتمند.2-شهیداحمدپرندوار.3-شهیدسیف اله پرندوار.4-برادران شهید پیران مستوفی زاده،5-گلباد الیاسپور.6-شهید حسن اسپری.7-شهیدعلی کرم یاری8-سردارشهید فریبرزپناهی....وبرای دفاع از کشور همیشه اماده بوده و هستند...
شهید مندنی نوروزنژادومعلم شهیدیهلول عصایی
 
 
#36 Guest 2015-05-03 21:33
سلام لطفاً اگر میخواهید مطلب تان خونداتی وماراباگذشتگان طاىفمون آشنا کنبد از افراد خاص تعريف و تمجيد نکنید به زبان ساده تر بگم اطلاعات دقیق بنوىسید چون نام خبلی ازافراد سرشناس طاىفه رو نام نبردید هرچه اطلاعات دقیق تر نوشته شود هم بزرگی طایفه نمایان می شود هم زحمت شما نتیجه مثبت تری دارد
 
 
#37 ارو 2015-05-30 13:43
یه اشتباهی شده ارو و اسپر برافتابی نداره فقط 12 خانواده در گچساران زندگی می کنن.
 
 
#38 تامرادی 2015-06-02 09:20
Quoting ارو:
یه اشتباهی شده ارو و اسپر برافتابی نداره فقط 12 خانواده در گچساران زندگی می کنن.

با شما موافقم، اینجانب نیز که در حال تحقیقات و نگارش کتابی درخور منطقه می باشم به همین نتایج رسیدم.در چهاربیشه نیز فقط دو خانوار برافتابی حضور دارند.
 
 
#39 تامردای 2015-06-21 04:58
درود بر بویراحمد و طایفه عزیز برآفتابی
 
 
#40 کوشک برآفتاب 2015-07-11 15:49
سلام. کوشک از چه زمانی وبه چه دلیلی کوشک برآفتابی شد لازم به ذکر است که بگم پسران کی حسین علی کی مهراب وکی سهراب وکی جونباز در کوشک ساکن شدند دوتا از فرزندان کی جونباز به اسم کی مهرعلی وکی زالمحمد بدلیل بزرگ بودن از سایر پسران در صحرای کلاچو از گردنه کلایه تا بالای خیارکال رو بتصرف درآوردن ودر این خاک کشاورزی ودامپروری می کردند ولی بعد از فوت این دوشخص و کی عوض علی فرزندان بزرگ کی جونباز بدلیل نبود نیروی انسانی ومهاجرت کی سهراب وکی مهراب برداران غیور کی جونباز این ملک رفته رفته مرزهایش کوچک تر شد.
دلیلی که کوشک به برآفتابی ها تعلق گرفت تقاص خونی بود که کی جونباز از ایل ترک گرفت دایی ایشان یعنی کی محمد باقر تامرادی رو تاجری ترک کشت و پس از سالها جستجو کی جونباز تقاص خون دایی خویش رو دربهبهان گرفت که خشم خان ترک ها رو برانگیخت وهنگامی که از خان بویر احمد خواست کی جونباز رو تحویل بدهد که خود کی جونباز داوطلب رفت پیش خان ترکها وجریان رو تعریف کرد که خان ترکها برای شهامت بی چون چرایش برسم یاد بود تفنگ واسبی به ایشان تقدیم کردند ودایی بزرگش کی محمد علی به ایشان گفتند قله یا همان کوشک تقدیم به خواهرزاده غیورم. کی جونباز در سن 120 سالگی در گذشت فرزندان ایشان1کی علی ناز. 2 کی خدارحم 3کی باقر 4کی خداداد 5کی زالمحمد 6کی مهرعلی 7کی عوض علی8 کی شهباز 9کی قهرمان 10 کی رالی بودند
 
 
#41 کی... بهادر تامرادی 2015-07-20 07:09
Quoting کوشک برآفتاب:
سلام. کوشک از چه زمانی وبه چه دلیلی کوشک برآفتابی شد لازم به ذکر است که بگم پسران کی حسین علی کی مهراب وکی سهراب وکی جونباز در کوشک ساکن شدند دوتا از فرزندان کی جونباز به اسم کی مهرعلی وکی زالمحمد بدلیل بزرگ بودن از سایر پسران در صحرای کلاچو از گردنه کلایه تا بالای خیارکال رو بتصرف درآوردن ودر این خاک کشاورزی ودامپروری می کردند ولی بعد از فوت این دوشخص و کی عوض علی فرزندان بزرگ کی جونباز بدلیل نبود نیروی انسانی ومهاجرت کی سهراب وکی مهراب برداران غیور کی جونباز این ملک رفته رفته مرزهایش کوچک تر شد.
دلیلی که کوشک به برآفتابی ها تعلق گرفت تقاص خونی بود که کی جونباز از ایل ترک گرفت دایی ایشان یعنی کی محمد باقر تامرادی رو تاجری ترک کشت و پس از سالها جستجو کی جونباز تقاص خون دایی خویش رو دربهبهان گرفت که خشم خان ترک ها رو برانگیخت وهنگامی که از خان بویر احمد خواست کی جونباز رو تحویل بدهد که خود کی جونباز داوطلب رفت پیش خان ترکها وجریان رو تعریف کرد که خان ترکها برای شهامت بی چون چرایش برسم یاد بود تفنگ واسبی به ایشان تقدیم کردند ودایی بزرگش کی محمد علی به ایشان گفتند قله یا همان کوشک تقدیم به خواهرزاده غیورم. کی جونباز در سن 120 سالگی در گذشت فرزندان ایشان1کی علی ناز. 2 کی خدارحم 3کی باقر 4کی خداداد 5کی زالمحمد 6کی مهرعلی 7کی عوض علی8 کی شهباز 9کی قهرمان 10 کی رالی بودند

خواهشا فرافکنی نکنید
بر پایه لایحه قانون واگذاری و احیا زمین‌ها، مصوب ۲۶ فروردین ۱۳۵۹،در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی ایران، کسانیکه مالکیت زمین‌های کشاورزی را به گونه ثبتی در دست داشتند مالک خوانده می‌شدند. کسانیکه به گونه مشروط روی زمین‌های مالکان کار می‌کردند و بخشی از فرآورده یا در آمد برآمده از فروش فرآورده را در دست مالک قرار می‌دادند و کشاورز را صاحب ملک می شدند و
هیچ ربطی به کشتن کسی که اصلا کشتن هم در کار نبوده نداره ، کی محمد علی بعد از تقسیم اراضی منطقه کوشک که در سلطه ایل تامرادی بود موقتا به خواهرزاده های خود که همان کی جونباز ، کی سهراب ، کی مهراب بوده سپرده که به مرور زمان مالک این خاک شده ند ، این جابه جایی که مدتها در اختیار این خاندان بود و بعدها به دلیل اختلاف مابین این برادران ، کی سهراب و کی مهراب به تنگ سپو نقل مکان کرده اند.
در ضمن نسق اصلی منطقه کوشک ( کوشک کی محمد علی ) در دست کی سهراب باجناق عبداله خان و خواهرزاده کی محمد علی بهادر تامرادی بود .
با تمام احترامی که برای طایفه برافتابی دارم اما چنین بحث های افراطی فقط و فقط باعث تفرقه و اختلاف می شود . :oops:
 
 
#42 برافتابی 2015-07-21 04:19
Quoting کی... بهادر تامرادی:
Quoting کوشک برآفتاب:
سلام. کوشک از چه زمانی وبه چه دلیلی کوشک برآفتابی شد لازم به ذکر است که بگم پسران کی حسین علی کی مهراب وکی سهراب وکی جونباز در کوشک ساکن شدند دوتا از فرزندان کی جونباز به اسم کی مهرعلی وکی زالمحمد بدلیل بزرگ بودن از سایر پسران در صحرای کلاچو از گردنه کلایه تا بالای خیارکال رو بتصرف درآوردن ودر این خاک کشاورزی ودامپروری می کردند ولی بعد از فوت این دوشخص و کی عوض علی فرزندان بزرگ کی جونباز بدلیل نبود نیروی انسانی ومهاجرت کی سهراب وکی مهراب برداران غیور کی جونباز این ملک رفته رفته مرزهایش کوچک تر شد.
دلیلی که کوشک به برآفتابی ها تعلق گرفت تقاص خونی بود که کی جونباز از ایل ترک گرفت دایی ایشان یعنی کی محمد باقر تامرادی رو تاجری ترک کشت و پس از سالها جستجو کی جونباز تقاص خون دایی خویش رو دربهبهان گرفت که خشم خان ترک ها رو برانگیخت وهنگامی که از خان بویر احمد خواست کی جونباز رو تحویل بدهد که خود کی جونباز داوطلب رفت پیش خان ترکها وجریان رو تعریف کرد که خان ترکها برای شهامت بی چون چرایش برسم یاد بود تفنگ واسبی به ایشان تقدیم کردند ودایی بزرگش کی محمد علی به ایشان گفتند قله یا همان کوشک تقدیم به خواهرزاده غیورم. کی جونباز در سن 120 سالگی در گذشت فرزندان ایشان1کی علی ناز. 2 کی خدارحم 3کی باقر 4کی خداداد 5کی زالمحمد 6کی مهرعلی 7کی عوض علی8 کی شهباز 9کی قهرمان 10 کی رالی بودند

خواهشا فرافکنی نکنید
بر پایه لایحه قانون واگذاری و احیا زمین‌ها، مصوب ۲۶ فروردین ۱۳۵۹،در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی ایران، کسانیکه مالکیت زمین‌های کشاورزی را به گونه ثبتی در دست داشتند مالک خوانده می‌شدند. کسانیکه به گونه مشروط روی زمین‌های مالکان کار می‌کردند و بخشی از فرآورده یا در آمد برآمده از فروش فرآورده را در دست مالک قرار می‌دادند و کشاورز را صاحب ملک می شدند و
هیچ ربطی به کشتن کسی که اصلا کشتن هم در کار نبوده نداره ، کی محمد علی بعد از تقسیم اراضی منطقه کوشک که در سلطه ایل تامرادی بود موقتا به خواهرزاده های خود که همان کی جونباز ، کی سهراب ، کی مهراب بوده سپرده که به مرور زمان مالک این خاک شده ند ، این جابه جایی که مدتها در اختیار این خاندان بود و بعدها به دلیل اختلاف مابین این برادران ، کی سهراب و کی مهراب به تنگ سپو نقل مکان کرده اند.
در ضمن نسق اصلی منطقه کوشک ( کوشک کی محمد علی ) در دست کی سهراب باجناق عبداله خان و خواهرزاده کی محمد علی بهادر تامرادی بود .
با تمام احترامی که برای طایفه برافتابی دارم اما چنین بحث های افراطی فقط و فقط باعث تفرقه و اختلاف می شود . :oops:

باشما کاملا موافقم جناب بهادر
 
 
#43 بیراحمدی 2015-07-21 04:23
افتخار می کنم به خواهر زاده های گل و دوست داشتنی م
خانواده عزیز پرندوار
 
 
#44 اسپر 2015-07-24 21:09
فقط اینومیدونم که تمام نوشته هایی که بوی تفرقه از آن میاد...مال کسانیه که یابرآفتابی نیستندیااز بزرگان غیوربرآفتابی نیستند.چون برآفتابی های اصیل بدطایفه رانمی گویند.ضمنا درایل بزرگی مثل برآفتابی حتماافرادمریض الاحوال حسودهم پیدامیشه.
 
 
#45 آناهیتا پرندوار 2015-07-28 03:36
«به دنبال چه می گردید؟ من معجزه خداوند هستم!» من به نام این مردم، با این چشم های پر فروغ، پوست های پر چروک، لباس های ژنده، شکم های گرسنه، با این لب های بی خنده و دل های پرخون، به نام این مردم به نام چوپان ها، مهترها، کنگرزن ها، درودگر ها، هیزم شکن ها، نی زن ها، فعله ها، بی کارها و ولگردها از شما می خواهم که به پا خیزید و روز و شب و گاه و بی گاه درس بدهید، درس بخوانید، درس بدهید، درس بخوانید...»
"مرحوم محمد بهمن بیگی"
 
 
#46 نجفی ازگچساران 2015-07-28 16:32
اجاکی محل وسکونتگاه وپیدایش بویراحمد وطایفه بزرگ وقدرتمند برافتابی بامردان وزنان خوشنام درتاریخ این مرزوبوم به خود می بالدکه چنین انسانهای قدرتمند وخوشنامی رادر اغوش خود پرورش داده برافتابی همیشه مقتدر سزبلند باشی درهرکجای ابن مرزوبوم هستی لطفن ازاتحادودوست بنویسید که برای طایفه برافتاب ازهرچیزی لازمتراست متشکرم نجفی ازگچساران
 
 
#47 اسلام اکرمی 2015-08-03 09:55
سلام به همه عزیزان طایفه بزگ برافتابی یه سوال به محضر دوست عزیزی که شجره خانواده کی حسینعلی را نوشته ونوشته فرزندان کی جونباز .کی سهراب.کی مهراب.......کی کرم هم فرزند کی حسینعلی میباشد وفرزندانش کی دهراب وکی ظهراب می باشد درضمن دو دختر کی کرم یکیش زن کی مهراب ویکیش زن کی سهراب میباشد حال چطور اسم کی کرم وخانواده کی دهرابی باید در شجره نوشته نشود!!!؟؟؟؟؟؟
 
 
#48 اسلام اکرمی 2015-08-03 16:08
باعرض پوزش..کی کرم برادر کی حسینعلی می باشد نه فرزند
 
 
#49 اسلام اکرمی 2015-08-08 10:35
ملا حداد ازقهرمانان نام اور جنگ سرکرته بوده که به حمایت از عباس قلی خان برخاست..ملا حداد دایی حسین خان بویراحمدی دررشادت وشجاعت ونیرومندی بی مانند بوده ایشان فرزند کی دردی ونوه ی ملازینل خون اول بوده..به نقل نویسنده کتاب درامدی بر تاریخ کهگلویه جناب اقای نصیر هادی پور...ایشان مادیانی تنومند را به دوش از این طرف رودخانه به ان طرف می برده ودر روایتی که سینه به سینه نقل شده سینی مسی بزرگ رابادست تا میکرد.
 
 
#50 آرویی 2015-08-10 04:39
در این مطلب جا داره از مدیران و سیاستمداران این طایفه تشکر کنم که افتخار ایل بزرگ بویراحمد بودند و هستن و واقعا در این باتلاق سیاسی جای تک تک آنها خالیست
از دکتر سعادت علیمردانی
مهندس زینل زاده
مهندس شجاعت جعفری
حاج حسین پرندوار
سپهدار شهبازپور
دکتر نوروز پرندوار
دکتر غلامپور و دیگر عزیزانی که حضور ذهن ندارم
 
 
#51 مصطفی 2015-08-10 13:47
باسلام و تشکر از مدیر سایت ملا حداد از همه اسامی که به عنوان بزرگان نامبرده شده، مستحق تر است ولی اسمی از او نیست ....
 
 
#52 برافتاب 2015-08-20 22:46
این متن اشکال دارد عده ای از برافتابی ها اصالتا برافتابی نیستن و از طوایف دیگر آمده اند ..... ساتهی ها که کلا برافتابی نیستن
 
 
#53 صدرا فتا اهواز 2015-08-22 18:55
[طایفه ی برآفتابی]
درود
یکی ازطایفه های بزرگ وتوانمندایل بویراحمدطایفه ی
برآفتابی«برافتویی» می باشد(برافتو:سینه گیرآفتاب،
آفتاب رو،کوهستان ودشت یاجایی رو به آفتاب وخورشید است.
ایل بویراحمد ازایلات لرجاکی فلات جنوبی زاگرس است که به
زبان فارسی پهلوی باگویش لری ولهجه ی بویراحمدی سخن می گویند[ویر]درزبان فارسی ]یاد،هوش]برگردان
شده است،گویا شیر(احمد)در زمان گورکانیان اندیشه ی کشتن(شاهرخ)فرزند تیمور داشت تااز یورش تیموریان به خاک کهگلویه و بویراحمدجلوگیری کند،شوربختانه نقشه ی او به دستگیری و پاره پاره کردن بدن(احمد) می انجامد
ازآن پس به یاد(ویر)احمد=بویراحمدی گفته اند
ایل بویراحمدسه شاخه ی [1- بویراحمدبالا
2-بویراحمد پایین 3-بویراحمدگرمسیر]را در بر
می گیرد،از تیره های نامی در بویراحمدپایین و بویراحمدگرمسیر تیره ی دشتموری ست.
دشتمور:دشت و مور(کوتاه شده ی ماهور= دشتی که پیرامون خود تپه و کوه دارد)
تیره ی دشتموری در هردوشاخه ی بویراحمد(پایین وگرمسیر)دارای بن ریشه های زیر است
1- تاس احمدی(تا= تاته:عمو)
2- اولاد میرزا علی(اولامیرزالی)
3-برآفتابی(برافتویی)
4-مشایخ(ممویی)ازنخستین کوچی های نژاد آریایی به پهنه ی ایران و کهگلویه و بویراحمد:جاکی،بختیاری،زالکی مماسنی،[ممویی]جوانکی،استراکی و ... است
5-شرانی(شرونی)
6-باتولی(با=بابا)
7-ملاکلبی
8-جلیل(جلیل خیرآباد
خاستگاه نخستین برآفتابی ها به شهر لردگان وطایفه ی [ساتهی]برمی گرددهر چند جایگاه واپسین آنان دشتمور گچساران که به 5 تش(غیب اللهی-تاحسینی-مشهدی-باتولی-ساتهی)پخش شده اند.
استاد دکتر نادر افشارنادری پدر ایلات و عشایر ایران به ویژه شاگردایشان دکتر جواد صفی نژاد
[تنگ جاکی]درانجیرسیاه دشتمور را خاستگاه نخستین وبنیادین ایل بویراحمد می داندکه به ایل فراموش شده ی[جاکی]ازایلات آریایی نژادبرمی گردد
ییلاق(سردسیر)برآفتابی ها در گذشته[چناروسقاوه]
در بویراحمد وقشلاق(گرمسیر)انهادشتمور بوده است
پرکندگی جغرافیایی برآفتابی ها در استان کهگلویه وبویراحمدسرزمین های:
[یاسوج-گچساران[دشتمور-آبچیرک-آب توت-چهاربیشه-
انجیرسیه-آرو-اسپر-شامبراکان-نازمکان-لیشتر-
دره تیر خیرآباد-برچ بمونی آقا] دهدشت[کوشک برآفتاب-دستگرد-تنگ سپو-تنگ پیرزاد-سرفاریاب-چنار و سقاوه] بوده است،همچنین در استان های چها محال و بختیاری(لردگان)
بوشهر(برازجان)خوزستان(رامهرمز-ایذه)پراکندگی دارند.
«مونوگرافی طایفه ی برآفتابی»
صدرا فتا
 
 
#54 YASER 2015-09-01 09:33
ابچيرك از چه زماني به وجود امده وچرا به اين اسم نام ناميده شده .
 
 
#55 صدرا فتا اهواز 2015-09-01 22:43
سلام
آبچیرک [آب +چیر+ ک ]بخش نخست واژه همان«آبـ »
بخش میانی «چیــــر» ریزش و تراوش آب
و بخش پایانی « کـــ » پسوند کوچک «تصغیر » است
این واژه در زبان لری جنوبی و گویش بومی به چم[ کوه،شکافت کوه یاهرجایی که ازآن آب و چشمه ای
آهسته و بسیارنرم بیرون می ریزد،در لهجه ی بومی « اوچیرک »
گفته می شود.از آنجا که روستا در نزدیکی *کوه* بوده تا مردمان به *آب* دسترسی داشته باشند،نامگذاری آن به{آبچیـرک} شوندی درست و آگاهانه داشته است
روستای آبچیرک در گوشه ی باختری شهرستان گچساران با
12 کیلومتر دورتر ودر بخش بویر احمدگرمسیری هنوز پابرجاست،از پیشینه ی آن آگاهی چندانی در دست نیست هرچند واژه ی آبچیرک از واژگان تام فارسی بوده که تنهادر زبان لری کاربرد دارد و ریشه ی کهنی ازآن برداشت می شود.
آخرین کلانتر وکدخدای آبچیرک در سده ی پیشین
[کــی(کاید)ســرمــســت بـرافــتــابــی ]بود.
 
 
#56 ایل برافتابی 2015-09-03 15:21
ایل برافتابی از ایلات بزرگ کشور است و در چندین استان ساکن هستند
 
 
#57 کوهمره سرخی 2015-09-09 18:20
برافتابی در حرکتی صدام گونه به سرزمین ما تعرض کرد :sad: و حقی در بویراحمد گرمسیر ندارد
 
 
#58 سینانجفی 2015-10-17 14:54
من افتخارمی کنم برآفتابی هستم وبه طایفه برآفتابی وبزرگانش می بالم
 
 
#59 محمد 2015-10-23 00:53
شاید در کمتر طایفه ای مانند طایفه برآفتابی باشد که در زمان اوج بی دادگری های خانها و کدخدها, کدخدهای آنان زندگی تقریبا همانند دیگر کسان طایف داشته انداما مشخص نیست با آن احترام و قدرت ومکنت ایلی چگونه نتوانسته اند, مقام خانی را داشته باشند و از خانی شخصی مانند مظفرخان پشتیبانی می کرده اند.
 
 
#60 امیر 2015-10-27 14:22
درود بر همه برآفابی های عزیز به خصوص برآفتابی های ساکن روستای شومبراکون خانواده های سلیمانی و یاری و نوروزنژاد و ... که از اصیل ترین خانواده های برآفتابی هستن.


آیا برآفتابی ها جز طوایف اردشیری بویراحمد هستند ؟؟؟ یا ؟؟؟
 
 
#61 دمیا 2015-11-05 15:09
ایل اغایی مخصوصا بابکانی سالاره همه
 
 
#62 دوست برآفتابی 2015-11-12 15:23
سلام بر دوستان عزیز بر آفتابی/ عزیزان برآفتابی حیف شماست که با این پیشینه نویسنده ای به این ضعیفی داشته باشید که دل اکثر طوایف را به درد آورده...لطفا جناب پرندوار را رهنمود کنید و از ایشون بخواین که مطالب را آنالیز و غربال. کنند و با تحقیق و تفحص بیشتر بنویسند...سپاس
 
 
#63 سپندار 2015-11-21 08:06
باسلام خدمت همه برآفتاب های عزیز برادران ما هم از شماییم وحدود 40خانواردر حومه غربی دهدشت زندگی می کنیم روستای بوای سفلاوسه تا شهید ازجمله سردار شهید حبیب اله عبدالهی وپاسدار شهید عیدی سپندار وپاسدارجانباز شهید جمشید خالقنسب خدمت شما عرض کنم بنده خیبرسپندار فرزند کربلایی زینل فرزند قایدقره ویس فرزند قاید ویسعلی فرزند آقا فرزندکربلایی غریب فرزند کربلایی زینل فرزندکی سلیمان ... انشا اله که همدیگر رابهتر بشناسیم ودر مراسمات همدیگر شرکت کنیم ما در منطقه به خانواده آقا-سلو-ویسعلی-قره ویس -الیاس وملک می شناسند بزرگان هم کربلایی زینل وکربلایی امان اله پدر شهیدان وحاج جهانگیر افرازی معلم وپاسداروجانباز دفاع مقدس هستند
 
 
#64 سپندار 2015-11-21 09:09
باسلام وعرض ادب خدمت برادران برآفتابی ..برادران عزیز ما باتوجه به اینکه درمنطقه اولادمیرزالی سکونت کردیم ودرمناطق بواوروشن ابادحومه غرب دهدشت وزیدون وماهور وبهبهان وجوش وزنگوا دارای نسق هستیم باهم فاصله گرفتیم ولی ما حتی الامکان درمراسمات کوشک وخیارکارو دستگرد وکلایه به همراه بزرگان ازجمله کربلایی زینل سپندار وکربلایی امان اله عبدالهی ومشهدی کرم اله رحمتی وحاج جهانگیر افرازی خدمت برادران میرسیم وانشااله دوست دارم ارتباطات بیشتر شود که قشر جوان ونوجوانمان همدیگر رابشناسند ودرآینده به درد هم بخورند چون اگر به ارتباط بزرگان اکتفا کنیم اینها تمام شدنی هستند .همانطور که علی ویس وجنگجو در جنگ آرو وملافتح اله در جنگ سمیرم و کاخدابخش در جنگ خوانین کشته شد وبزرگانی همچون مرحوم درویش وقلندرومحمد وبهمن سپندار فرزندان کا قره ویس وماندنی درویش برادرزاده کا قره ویس ومرحوم ملا محمد وکا سیا وکا اسفندیار فرزندان کاسلو مرحوم ملا غلام افرازی وخورشیدافرازی وحبیب وبیژن افرازی فرزندان الیاس وهمچنین شهیدان بزرگوار طایفه ازجمله شهید عیدی سپندار -سردارشهیدحبیب اله عبدالهی وجانبازشهید جمشیدخالقنسب وسردار شهیدپناهی وبقیه که من بی اطلاعم لطفا اسامی شهدا وبزرگان برافتابی حومه شرقی دهدشت راذکر کنید متشکرم سپندار
 
 
#65 تامرادی 2015-11-27 15:58
باسلام

تاجایی که میدانم در مورد نوشته اقای سپندار باید بگویم که این برادران باید اولاد میرزالی باشند ؟ البته در میان اولاد میرزالیها به برافتابیها معروفند ودر بین تامرادی وبرافتابیها میگویند اولاد میرزالیها. واز اقبال بد طایفه اولاد میرزالی خوبیهایشان را به نام طایفه محترم برافتابی مینویسند ومتاسفانه تا بدبیاری میاورند اولاد میرزالی میشوند .اخه برادر جان اینو از بزرگانی که نام بردی بپرس در زیر جک نسق گرفتین در ماهور بهبهان نسق گرفتین در صحرای بوناس نسق گرفتین وهمیشه تا همیشه ودر تنگنا وبدبیاری در خاک اولا میرزالی بودین ناراحتیهایتان مرگ ومیرتان وحتی .... .حالا که نام از طایفه به میان امده شدین برافتابی (بامعذرت خواهی از این طایفه محترم)تمامی دوستانی که نظرمیدهند برروی سرماجای دارند ولی حقیقتا صحبتهای این برادر جای تامل دارد
 
 
#66 سپندار 2015-11-29 08:46
باسلام برادر به قولی تامرادی ما منکر این نیستیم که بقول شما نسق های زیرگچ و ماهور وبوناس وبوا وروشن ابدوجوش وزنگوا راهمنوا با طایفه شریف اولادمیرزالی وتیره عزیز برخورداری گرفتیم ما باهم برادرمادری هستیم ومدیونشان هم هستیم وضمنا از هر کدام از اولادمیرزالی ها بپرسید رشادتهای این چند خانواده برآفتابی رو در همه عرصه ها سردسیروگرمسیر فراموش نمی کنند وبه آن اذعان دارند ولی خود خانواده برخوردار ما را برآفتابی می شناسندوما هم خیلی ارادت داریم خدمت آنها .الحق والانصاف در مراسمات همدیگر هیچ کم نمی گذاریم وهمیشه یارویاور هم بودیم وهستیم وخواهیم بود.چون ارتباط ما متقابل است بقول معروف ما با طایفه اولادمیرزالی خونه یکی هستیموازلحاظ تقسیم اراضی ونسق به ویژه با تیره برخورداری که همان برادران مادری هم مرز هستیم.مادر کاسلو وکاویسعلی یعنی زن آقا ومادرعبدالمحمد بزرگ پدر خانواده برخوردار یکی است وتامرادی جعفر آقایی است ولی بقول قدیمی ها کلاه پدر رانمیشه سر مادر گذاشت..مابرآفتابی واولادمیرزالی هستیم وهمه رو دوست داریم لطفا اختلاف نینداز عزیزم قربونت التماس دعا
 
 
#67 مصطفی 2015-11-30 07:22
تیرتاجی سرور برافتابی است
 
 
#68 محمد 2015-11-30 17:10
متاسفانه ارتباط چندانی میان برآفتابی های دهدشت با برآفتابی های خیرآباد احساس نمی شود. یکپارچگی , همدلی و همراهی میان آنها می تواند در قدرتمندی دو چندان ایشان بسیار تاثیر گذار باشد.
 
 
#69 از طرف ایل قشقایی 2015-12-01 15:10
کامنتهای 32 و 30 حاوی مطالبی بسیار ارزشمند است که خواندن آن بر هر کس لازم است ما نیز همین مطالب را تایید می کنیم، اما در دل کینه ای نداریم.
 
 
#70 از طرف ایل قشقایی 2015-12-01 20:29
قشقایی ها وقتی افراد خائن را خلع سلاح کردند می خواستند همه آنها را اعدام کنند و در شرایطی که اسیران رنگ به چهره نداشتند شروع به خواهش کردن که بخشیده شوند، همین باعث شد دل قشقایی ها به رحم بیاید و اسیران را ببخشند ... این مطلب را هم مطلعین قشقایی گفته اند و هم خود کی سهراب برای همه تعریف کرده است.
 
 
#71 عارف 2015-12-03 11:44
درود بر برادران برآفتابی روشن بفرماییدشما دنبال چه می گردید ؟ تاما هم کمکتان کنیم.
ان اکرمکم عندالله اتقیکم. (قرآن کریم)
 
 
#72 سپندار 2015-12-04 16:11
سلام برادر عارف دنبال همدلی ارتباط- وشناخت بیشتر همدیگر هستیم
 
 
#73 افشین 2015-12-08 20:26
افشین نوه ملاصالح پرینی ممسنی هستم .اجداد پدری بنده از شجره خوانین ارو بودند که بعدها به ممسنی کوچ کردن.همچنین در روستای پرین ورستم سیاست کلانتری رو به عهده داشتن.
 
 
#74 gg 2015-12-16 15:46
این متن اشکال زیاد داره.
 
 
#75 سجادی 2015-12-17 09:04
Quoting دوست برآفتابی:
سلام بر دوستان عزیز بر آفتابی/ عزیزان برآفتابی حیف شماست که با این پیشینه نویسنده ای به این ضعیفی داشته باشید که دل اکثر طوایف را به درد آورده...لطفا جناب پرندوار را رهنمود کنید و از ایشون بخواین که مطالب را آنالیز و غربال. کنند و با تحقیق و تفحص بیشتر بنویسند...سپاس

جناب عزیز ، مطلب فوق را هم مسول سایت و هم در کتاب ایل و کتاب بویراحمد در گذرگاه تاریخ نوشته شده و فکر نکنم ربطی به آقای پرندوار داشته باشه ، در ضمن این فقط یه گزیده ای از بیوگرافی این طایفه است نه روادید و پیشینه
 
 
#76 دوست برآفتابی 2015-12-24 18:35
جناب سجادی سلام منظورم متن بالا نیس که...کلا نوشته های این بنده خدا منظورم بود
 
 
#77 دشت موری 2016-02-24 23:29
درمتن معرفی طایفه رشیدو دلیر برآفتابی نامی از بزرگانی مانند ملاحداد و کی زینل خون نیامده است.خانواده کی زینل خون همیشه به نیک نامی و توانمندی در ایل واستان شهره می باشند. شهردار محبوب و کاربلد کنونی گچساران مهندس اردلان زینل زاده از نوادههای این شیر مردبویراحمدی است. همچنین بردار ایشان از پزشکان شناخته شده و معروف مغز و اعصاب در شیراز می باشد.پاینده برآفتابی, زنده باد بویراحمدی
 
 
#78 Guest 2016-04-05 06:55
با سلام
متن بالا اشاره به سایر بزرگان این طایفه نکرده فقط و فقط به یکی دو خانواده اشاره کرده و ...
 
 
#79 حسین دهقان 2016-04-21 16:22
با سلام خدمت دوستان.ما در منطقه ی جره شهرستان کازرون هستیم تا جایی که اطلاع داریم چهار نسل قبلتر ما سه برادر به نامهای کی عوض کی خونباز و کی جونباز به این منطقه امده اند.به زبان لری تکلم میکنیم.بدنبال اطلاعاتی در مورد اینکه این سه نفر از کجا امده اند هستیم.لطفا راهنمایی کنید
 
 
#80 بانوبخشنده 2016-06-13 09:54
باسلام خدمت همه دستن درکاران بابت همین هم متشکریم وازنظردیگه هم خواستاراصلاح هستیم ک اسمی ازخانواده بخشنده ذکرنشده
 
 
#81 Guest 2016-07-03 00:40
باسلام خدمت برافتابی های نجیب زاده.من بچه ضرغام ابادهستم وبرافتابی ها راز نزدیک میشناسیم خداییش مردم خوب وباصفایی هستند تا حالا هیچ ذکر بدی از ایشان نشنیدیم خداشاهده که برافتابی یکی از بهترین مردم بویراحمد هستن حتی قدیم که غارت رسم بود اینا هیچ گاه به کسی ظلم نکردن .وهمیشه در صلح وسازش اول از همه بودن ..این خود نشان از نجیب زادگی این طایفه بزرگه ومایه افتخار ایل با اصالت بویراحمده
 
 
#82 ضرغام اباد 2016-07-03 00:43
ما برافتابی ها رو از نزدیک میشناسیم باعث افتخار هربویراحمدی هست که برافتابی مردمی همیشه صلح طلب ونجیب زاده هستند خدا شاهده تا حالا جز خوبی از این مردم ندیدم
 
 
#83 دختر برافتابی 2016-08-24 19:07
دستتون درد نکنه ولی یه تعداد از افتار بزرگو ننوشتیت مثل ڪی زالو برفتابی... . بازم ممنون جد منم بود سایت خوبی بود مچڪر
 
 
#84 Guest 2016-08-29 08:29
تشکر از گردآورنده مطالب ارزنده و تاریخی طایفه برآفتابی .
انتظار میرود در مورد قلعه تاریخی شمبراکان و کدخدای قدرتمند (کی شکرالله سلیمانی )بیشتر یاد شود.
امیررضا سلیمانی
 
 
#85 آشنا 2016-08-29 20:29
با سلام تمام سخنان کی بهادر صحیح میباشد :roll: با تشکر از این مرد بزرگوار
 
 
#86 اولا کا غلوم 2016-09-07 19:38
واقعا ممنون بابت مطالب خوب و مفیدتون...اگر میشه مطالب رو کامل ارائه بدیت و از مردان جنگی و جنگای طایفه نیز نام ببرید :roll: :roll:
 
 
#87 آذرپیوند.. 2016-10-04 09:01
باسلام وعرض ادب ..ممنون وسپاسگزاریم ازلطف وبزرگواریتون جناب..زنــــــــــده باشیــــــــد.ارادتمندآذرپیوند
 
 
#88 آذرپیوند.. 2016-10-04 09:09
باسلام خدمت عموی عزیزم جناب آقای پرندوار..ازاطلاع رسانیتون درموردشجره ایل بزرگ برفتابی سپاسگزاریم.بین افرادبزرگ طایفه ازکاکبوترآذرپیوند..کاحسن آذرپیوند..مشهدی حسین آذرپیوندهم با ی کوچولوتحقیق میتونستین نامی ببرید..ممنون ومتشکرم..زنده باشیدعموجان..
 
 
#89 Guest 2016-12-03 15:47
با سلام‌،متن بالا درسته ولی از کسانی ک این متن را منتشر کردند انتظار بیشتری میرفت ،در این متن اسم تعدااد کمی از بزرگان را نوشته و از پدر بزرگ و عموهای ما اسمی نبرده است واقعا برای کسی ک این اطلاعات را به شما داده و از خود شما ک این متن را منتشر کردید متاسفم ک وجود اطلاعات ناقص باعث باعث ناراحت کردن ما و تفکر منفی مردم میشود ،هرکس این متن را بخواند فکر میکند ک اجداد ما کس خاصی نبودند درصورتی ک همان اجداد مابود ک در راه طیفه خود حتی جان باختگانی داشت
:-* :-*
 
 
#90 ع.پناهی کی گیوی 2016-12-18 15:54
درود و صد درود به جناب حاج حسین پرندوار افتخار ایل بزرگ بویراحمد
 
 
#91 صدرا فتا اهواز 2016-12-31 16:10
کی هادی خان فرزند کی ملک دوم نخستین بویراحمدی که اندیشه گسترش قلمرو بویرها را در سر پروراندوبا سیاست و درایت آن را عملی کرد.درعهد زندیه با پشتیبانی حاج ابراهیم خان کلانتر و لطفعلی خان زند کی هادی مقتدرانه به خواسته هایش رسید و در لشکر کشی ها و پرداخت مالیات به دولت زندیه همکاری داشت،همچنین با بدبینی شدیدی که دولت قاجاری به لرها داشتند، دردوره قاجار نیز به گسترش قلمرو ادامه می داد.
1- تصرف قلمرو برایی ها که موجب پیوستن طایفه های مستقل و کوچک به خاک بویر ها شد وبر قدرت کی هادی بویراحمدی افزودو این نخستین توسعه طلبی بویراحمدی ها بود.
2- شکست ایل نویی
نویی ها سرزمین بزرگی داشتندوسازمان ایلی و طوایف بسیاری را در بر می گرفتند.پس این درگیری و شکست نویی ها،ایل نویی و طوایف آن، میان ایلات بویر احمدی و دشمن زیاری پراکنده شدند.
بر اساس نوشته های تاریخی آن چه عامل اصلی شکست نویی ها و پراکنده شدن این ایل و طوایف وابسته به آن شد،حضور و اتحاد تیره های بویر احمدی سردسیری و گرمسیری به ویژه تیره دشتموری و شخص کی زینل خون برفتابی بود.
3- شکست و متلاشی شدن ایل کوه مره ای(کومره ای)
از ایلات بسیارکهن استان کهگلویه و بویر احمد،کو مره ای ها بودند که در مناطق امروزی[دیل،شاه بهرام،مارین،فتح،گناوه،نارکی،پیچاب،آرند و...]
و محدوده کوه خامین تا دهدشت کنونی همچنین مرز ایلات باشت بابویی و چرام تا فرزد«خیرآباد» را دربر می گرفت.
کی هادی خان و دیگر سران بویر احمدی در سال های 1174 تا 1181 ه ش تمامی ایلات و تیره های کوه مره ای رانابود و قلمرو آن ها را تصرف و به خاک بویر احمدپیوندداد.در نتیجه این زد و خورد بخشی از ایل بزرگ کوه مره ای به نواحی فارس کوچیدند.
4- شکست باوی در «مله حدگه» غرب گچساران
پیرامون مرز بویراحمد گرمسیر وباوی اختلافاتی بود که منجر به جنگ و شکست باوی ها شد ،رهبری بویراحمدی ها را کی زینل خون برفتابی، کی علی بخش برفتابی ،کی اله بخش برفتابی وملارشید ملاکلبی دشت موری(از ناحیه مادری نتیجه کی هادی خان بویراحمدی و نوه محمد طاهرخان بویراحمدی بود.)بر عهده داشتند.جهت تثبیت مرز باوی و بویر احمد قبر کاشاهول حاجتی بویر احمدی در مله حدگه گذاشته شد
مله حدگه غرب گچساران و در نزدیکی روستای چهار بیشه است.
 
 
#92 کی بهادر 2017-01-01 10:29
یعنی واقعا تعداد برافتابی ها و تامرادی ها برابره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
 
#93 صدرا فتا اهواز 2017-01-05 20:05
سلام
مطالب زیر براساس پژوهش های میدانی- علمی وهمچنین کتاب های تاریخ و جغرافیای خوزستان«مرحوم امام شوشتری» و کتاب کهگلویه وایلات آن«محود باور» وکتاب قوم لر«دکتر سکندر امان اللهی بهاروند»تدوین شده از راهنمایی های بیشتر،سپاس داریم.
در زمان محمد طاهر خان بویراحمدی جمعیت[تامرادی]و[برفتابی]برابر بود،جهت رفع اختلاف میان خوانین بویراحمدی و تقسیم املاک در بویراحمد،املاک پهنه تامرادی نشین،سهم خان های بویراحمد سردسیر و گستره برفتابی نشین،سهم خان های بویر احمد گرمسیر شد.
از جمله طایفه های بویراحمدی که بزرگان آن هابا خودپیشوند«کی،کاید وقاید»را به همراه دارند؛کی گیوی،گودرزی،تیرتاجی،نگین تاجی،[تامرادی]،تاس احمدی،اولاد میرزاعلی،[برفتابی]،دشمن زیاری و... است واین پیشوند«کی» نشانی کهن از بزرگی و پایگاه اجتماعی را به دنبال دارد.از تش غیب اللهی برفتابی اولاد کی حسینعلی خواهرزاده های کی محمد علی تامرادی اند که هرچند نسق اصلی کوشک در برفتاب و مناطق پیرامونی در قدرت کی محمد علی تامرادی بودو به «کوشک کی محمد علی»معروف بود؛که نسق مذکورکمی واپس تر در دست خواهرزاده کی محمد علی تامرادی[کی سهراب برفتابی ]دیده شد.این واگذاری در جهت اسکان و حمایت از خواهرزاده هاانجام شد.
طایفه های تامرادی و برفتابی و بسیار دیگر از طایفه های ساکن استان کهگلویه و بویر احمد از ایل بویر احمدی بوده که از ایل چهاربنیچه واز ایل بسیار کهن و فراموش شده«جاکی»سخن می گوید،جاکی تنگه ای است در بخش دشت مور که اکنون سکنه آن برفتابی و املاک و زمین های آن مایملک برفتابی هاست،و تنها در پایان نام ها ی بزرگان و برخی از مردم برفتابی می توان کلمه جاکی را دید؛طایفه برفتابی هرچند دارای تش و اولاد های فراوانی است،خود یکی از طوایف تیره بزرگ دشتموری است، تیره دشت موری 8 گروه از جمله [1-تاس احمدی 2-اولادمیرزالی3-برفتابی4-شیخ ممو5-ملا کلبی6-جلیل7- شرونی8-باتولی است وبرفتابی یکی از شعب تیره دشت موری است.ولی می توان تامرادی رابه تنهایی یک تیره در بویراحمد نامید، تامرادی 7 گروه مانند:1- کی مباقری2-کی رحیمی3-کی مرالی4-دلی 5- شیرو6-کی شینی7-سرچاتی است ودارای زیر شاخه های بسیار از تامرادی اصل و تامرادی نوکر باب وطوایف کوچک زیر مجموعه تامرادی است.در دوره ای رگه هایی از زیر حمایت گرفتن طوایف کوچک و طوایف معروف و مستقلی همچون اردکانی،ته لتی«تلخانی»جاوید،گودرزی،دشمن زیاری،بکش و شیرینی و... در بخش تامرادی ماخانی دیده می شود.
برخی از نویسندگان خارجی همچون «گاوبه» براین باورند که:طوایف کی گیوی،جلیل،اولاد علی مومن،گوددرزی،[برفتابی]،گودسرابی و تاس احمدی از نسل قوم کهن وباستانی«شول»هستند؛همچنین «محمود باور» در کتاب کهگلویه و ایلات آن آورده است:طوایف کی گیوی و دشت موری از قوم باستانی لر شول ریشه می گیرند. در این بخش و برخی کتب منبع در ایلات و عشایر طوایف کی گیوی،تاس احمدی گود سرابی،[تامرادی]،اولاد علی مومن وگودرزی از اردشیری ها معرفی شده اند که در آن صورت با طایفه بابکانی ریشه ای بسیار کهن از اردشیر بابکان اشکانی مستفاد می شود.بویر احمد سفلی 6 تیره(کی گیوی،آقایی،/تامرادی/،/دشت موری/،سادات و طوایف مستقل)را در بر می گیرد. و در همه این دید گاه ها، جای تحقیق و پژوهش هایی علمی-آکادمیک ودانشگاهی باز است.
جنگ معروف تنگ تامرادی (1308)دلاوی مردمان این استان به ویژه هم تباران تامرادی را به یاد می آورد که چگونه حکومتی خودی با هلی کوپتربر سر کودکان بیگناه این مرز وبوم آتش بمب و گلوله باریدو شوق کودکانه شان را به گریه ونابودی کشاند.از جهت بوم شناسی«EcoloGY» این جنگ نخستین وحدت ایلی مقتدرانه مردم استان در برابر ستم و بیداد و آغازسرکشی،طغیان و درخواست آزادی و استقلال استانی بود که به دریافت فرمانداری کل در سال های واپسین شد.
کهگلویه و ایلات آن محمود باور
قوم لر دکتر سکند بهاروند
تاریخ وجغرافیای خوزستان مرحوم محمدتقی امام شوشتری
عشایر ایران موسسه مطالعه و تدوین
 
 
#94 صادق‌‌ازنسل‌کاابر 2017-03-06 19:55
درودبرهمه‌بزرگان‌ایل‌برآفتاب،یادی‌هم‌میکنم‌ازبزرگان‌برآفتابی‌بانامهای‌کاابر:'( ابول;-) کاسرمس،کاسرتیپ،کاناصر،کاشکراله،ملاسیا،باتشکر
 
 
#95 برافتابی سالاااره 2017-04-14 07:22
با سلام ودرود به همه ی برآفتابی های عزیز.مرکز حکومت برافتابی ها در زمان قدیم وتاریخ۱۰۰سال گذشته روستای شامبراکان بوده که مدرکش قلعه شامبراکان است که در زمان قدیم برافتابی ها در اوج اقتدار خود در بویراحمد گرمسیر بودند و از لحاظ جمعیت برابری میکردن با تامرادی ها در سردسیراما متاسفانه ابن ایل بزرگ با بدشانسی های زیاد اقتدار وجمیعتش رو به افول گذاشت.در تعجبم که نام و یادی از مرد تاریخی و تفنگچی معروف ۱۰۰سال گذشته یعنی قرن معاصر مرحوم کا علی داد یاری برده نشده.
 
 
#96 علی 2017-05-05 19:39
درود بر شول مردان.طایفه برافتابی (ازطرف شول کیار چهارمحال)
 
 
#97 Guest 2017-06-11 19:58
لرهای شول هم درچهارمحال ولرستان زندگی میکنند
 
 
#98 Guest 2017-06-11 20:02
لر های شول در چهارمحال ولرستان نیز زندگی می کنندومردمانی زحمتکش وشجاع هستند
 
 
#99 Guest 2017-08-03 07:42
باسلام خدمت همه عزیزان،هرچند در مطلب بالا از بزرگان زیادی اسم اوری نکرده اند ولی باز از شما برای ساخت این سایت تشکر بسیار بجا می اورم،اما باز از کسانی که این مطلب رو منتشر کردند انتظار بیشتری بجا میرفت که حرمت بزرگان را نگه میداشتند و از بزرگان ما هم اسم میبردند البته در قسمت نظرها اسم اوری شد ولی ماانتظار بیشتری از این افراد داشتیم احترام نگه میداشتند و همچین بزرگانی را نادیده نمی گرفتند ;-)