فهرست

نمایی از استان

ضرب المثل


*مِلکی تَنگ پانَه لَه اِی کِنِه ، رَه نَه دِیرتر اِی کِنِه

 


گیوه (کفش ) تنگ پا را لِه می کند ، راه را هم دورتر می کند . کنایه به خیلی چیزهاست.

شعر

يار يار كُوگ مَهس اِيرُو نَخون كه نه مُلك و جاتِه

بَرَه وَ دنا بِخون كه شَونَم سَر بَلگ چَِويل زر پاتِه

 

 

يار يار كبك مست اينجا نغمه سَرنَدِه كه اينجا ملك و جای تو نيست

برو به كوه دنا آواز بخوان كه شبنم بر برگ چويل زير گامت باشد

تعصب هاي سنتی

تعصب هاي سنتي  :  محليان عشايري نسبت به طايفه ي خود بسيار متعصبند از شايع پردازان غير محلي سخت متنفرند تا آنجا كه بيم قتل نيز مي رود.عشاير به زنان سخت احترام مي گزارند،دزدان و غارت زنان عشايري اگر در قافله اي زن مي ديدند از اذيت و آزار آن قافله چشم مي پوشيدند و اين مطلب را بسياري از محليان تعريف مي نمودند.يكي از محليان مي گفت به هنگام غارت اگر غارت گران زني را ببينند كه دور كلاهش سكه طلا دوخته شده باشد هيچ گاه دست دراز نمي كنند تا كلاه گران قيمت را از سر زن عشايري بردارند در صورتي كه كار بسيار ساده اي است.

محال است افرادي عشايري به زنان عشاير ديگر تجاوز نمايند ،اگر شايعاتي در  اين مورد وجود داشته باشد ساخته و پرداخته ي غير محليان است.به هنگام جنگ و كشتار زنان نيز آماج حمله قرار نمي گيرند مگر ندانسته و اشتباهي.

يكي از اخباري كه در اروپا به چاپ رسيد غارت بيضا بود كه نويسندگان غير بومي(قشقاييها) سخت بويراحمدي ها را مورد بي احترامي قرار داده بودند و حتي نوشته بودن كه به نواميس نيز تجاوز كردند.وقتي كه اين مطلب بين بويراحمدي ها مطرح شد.تمام محليان غارت بيضا را بعلل سياسي تائيد مي كردند و با غرور از آن نام مي بردند ولي سوگند مي خوردند كه ما نه زني را كشتيم و نه شكم كسي را دريده ايم و نه كسي را سر بريده ايم و نه كسي را گردن زده ايم.

در كل بويراحمديها به دليل سياست و تصبيت قدرت خود در منطقه و فقر حاكم در منطقه در گذشته به دليل سياست هاي رضا شاه دست به غارت ايلات و سرزمين هاي اطراف مي زدند و لي تا حد امكان بدون خونريزي...غارت سميرم،غارت حنا، غارت اردكان، غارت كازرون،غارت هاي پياپي ممسني،غارت جايزون،غارت ايل طيبي،غارت ايل بهمئي و........

زنان بويراحمدي از احترام خاصي برخوردار هستند و گاهي نيز طوري است كه حتي يك زن مي تواند اختلافات خوني بين دو طايفه را اصلاح كند ،و اين فقط براي زني بودن ،و به گونه اي گفتن اينكه زني به خانه ي تو آماده است، صورت مي گيرد،و دو گروه با آمدن زن از اختلافات دست مي كشند .كه اين فرهنگ نيز به مادها و هخامنشيان باز مي گردد.

 

 

دیدگاه ها   

 
0 #7 میرزا دهدشت 1395-10-04 21:38
درود بر مجید بهادر تامرادی
باز گفت
 
 
0 #6 لر 1395-10-02 15:39
آقای علی تا به حال یک سند معتبر از غارت بویراحمد توسط دیگر ایلات در دست نیست ثانیا قشقایی فکر گذر از سرحدوگرمسیربویر احمدبرایش رویا بود چ برسه به غارت
باز گفت
 
 
0 #5 جانم فدای رهبرم 1395-02-07 07:49
ن خدایش میشه اسم همون جنگهایی که بویراحمدیها به غارت رفتنو بگین
باز گفت
 
 
+1 #4 مجیدبهادرتامرادی 1394-10-10 08:19
برادرعلی میشه مستندبگی کجابویراحمدی هاغارت شدند.حقیقت تلخ است ولی بپذیرکه بویراحمدیکه تازبوده وهست.با احترام به تمامی ایلات جنوب
باز گفت
 
 
+1 #3 Guest 1392-10-09 20:51
آقای تابان سیرت که خودشان در کتاب دلاوران کوهستان با افتخار نوشته است که در غارت به زن بی احترامی نمیشد
باز گفت
 
 
+1 #2 عبدالله آگاه 1392-10-08 18:19
در مرداد 1322 قشون بویراحمد که از غارت سمیرم سرمست بودند به اردکان میروند تامایحتاج مردم را غارت کنند ، در این فاصله بویراحمد سفلی از فرصت استفاده کرده به غارت غارتگران می آیند و یکی از این غارت گران با ته قنداق تفنگش به سر خانم ملا بابا تلگهای میزند که می خواسته جلو غارت گاو شیر ده خود را بگیرد و...... اینکه فرمودید «تا حد امکان بدون خونریزی» غارت میکردند و سر نمی برند و و کسی را گردن نمیزدند دیگر .... عزیز جان وقتی کسی مورد ظلم قرار میگرفته که نباید بلند میشده میرفته اردکان و سمیرم و کازرون و...غارت میکرده مگر اونها خودشان زیر ستم رضا شاهی نبودند آخر جانم این چه نوع دفاع کردن از عمل زشت و زننده ی گذشتگان است که می خواهید با آوردن جمله «زنی را نکشتیم » زشتی را زیبا کنید؟وقتی اموال و دارائی مردمی که مانند شما در دوره ستم شاهی زجر میکشیدند را غارت میکردید آنها باید دوباره سالها زحمت و زجر بکشند تا جبران دزدی انجام شده را بکنند، چه مقدار جانکندند تا توانسته اند اسبی ،خری قاطری بخرند تا کشاورزی کنند ،چه مقدار تلاش کردند تا توانسته اند ظرف و ظرفی تهیه کنند و گذشتگان شما به بهانه ظلم رضا شاهی میر فتند حاصل زحمت مردم بی نوای اطراف را غارت می کردند و شما ماله کشی میفرمائید واقعا کار شما از انها بد تراست (مطالب تاریخی از کتاب پژوهشی در طایفه گود سرابی اثر جاودان اثر جناب آقای کاوس تابان سیرت معلم بزرگوار منطقه برداشته شده)
باز گفت
 
 
-2 #1 علی 1392-07-12 07:14
متاسفانه بویراحمدی ها فقط تاریخ جنگ هایی که پیروز شدند به زبان می اورند وتاحدی مبالغه گویی میکنند.درحالی که خود بویراحمد نیز بارها توسط قشقایی ها-جاویدیها و حتی باشتی ها به غارت رفته اند
باز گفت
 

افزودن دیدگاه

کد امنیتی
تازه سازی